Friday, June 1, 2007

Blogstress rukt op

Na stress op het werk, stress van het niets doen en stress door slechte liefdesverhoudingen lijden veel mensen nu ook aan blogstress.
Velen starten een weblog, maar na drie maanden is de inspiratie op. Alles is dan al zo'n beetje ter sprake gekomen: de reparatie van de wasmachine, de ruzie met de Boze Buurman en het overlijden van de kat.

Ik kan het me ook voorstellen: de meesten van ons hebben niet zo'n opwindend leven, dus als je je verplicht voelt elke dag over je droge bestaan te schrijven loop je al snel vast.
Er zijn bloggers die zich toch geroepen voelen elke dag een bericht te publiceren ("je bent nooit gesloten") en dat geeft dan veel druk. Ik zou het ook niet willen: elke dag een nieuw verhaal plaatsen.
Het probleem is dat, als je eenmaal elke dag iets post, je "fans" elke dag op je blog zullen kijken. Zodoende komt de blogger onder druk komt te staan van teleurgestelde mensen en ontstaat de blogstress.

Zelf vind ik twee maal per week een bericht posten mooi. Ik hoef het ook niet altijd over mijn persoonlijke leven te hebben, maar ik kan kiezen uit een groot aantal onderwerpen. Ik heb diverse interesses en hou de media goed in de gaten; zo kom je nog eens leuke "topics" tegen.
Het verbaast me zelf dat ik nog maar een paar keer over mijn grote passies Formule 1 en voetbal geschreven heb. Zo druk heb ik het met andere items.

Conclusie: blogstress veroorzaak jezelf. Schrijf regelmatig (minimaal 1 x per week lijkt mij), maar niet elke dag. Tenzij je natuurlijk een feuilleton maakt. (Bestaat er al zo'n blog ?).
Dat wil niet zeggen dat ik nooit een zekere druk voel. Uiteindelijk "moet" ik twee maal per week iets leuks/interessants maken. Al is het alleen maar om mijn ego te strelen...

1 comment:

Marina Noordegraaf .... said...

Ik denk dat de veelblogger die teleurgestelde mensen dan zelf in zijn hoofd maakt/bedenkt. Er is tenslotte RSS, zodat je juist niet elke dag hóeft te kijken of er iets nieuws is.

Vuistregel lijkt me dat je je happy blijft voelen bij het bloggen. Dat de Return On Investment positief blijft. En dat zal voor elke blogger wel anders liggen.

Happy posting!