Monday, June 4, 2007

NS: goed voor uw conditie

Try walking in my shoes

Vandaag ben ik lopend van station Haarlem naar het bibliotheekfiliaal Noord gegaan, een tippel van zo'n half uur. Normaal ga ik per bus, maar ik was vroeg, de zon scheen en de ijsjes lokten. Dus waarom niet wandelen ?

Het juiste profiel

Al met al voldeed ik vandaag keurig aan het profiel van de gemiddelde treinreiziger: gemiddeld loopt of fietst hij/zij zo'n 38 minuten van en naar het station. Als ik de fietstocht van vandaag (Alkmaar-Heiloo NS) er bij optel, kom ik zelfs nog boven de 38 minuten. Op de motor of met de auto naar het werk ? 5 minuten lichaamsbeweging maximaal...
Zo zie je maar weer: elk nadeel heeft zijn voordeel. De ergenis door vertragingen, ongeneerd bellende mensen, schreeuwende kids en weinig beenruimte wordt gecompenseeerd door het idee dat ik lekker gezond bezig ben.

Campagne

De NS is een campagne gestart waarin de "gezonde treinreiziger" figureert. Wervende zinnen als "treinreizigers halen fluitend hun dagelijkse portie beweging" galmen ter ondersteuning.
Wat zit hier achter, vraagt de door schade en schande wijs geworden gebruiker zich af.

En nog is het niet genoeg

Bert Klerk, baas van Prorail, kwam vorige week met het advies om de reizigers, ipv de treinen, meer te laten bewegen. Dit betekent in de praktijk: minder vaste aankomst -en vertrektijden en minder vaste perrons. Ergo: de reiziger moet meer van perron naar perron lopen. Een en ander zou moeten leiden tot minder vertragingen.
U bent gewaarschuwd !

No comments: