Tuesday, January 2, 2007

Ga zo door, dirk !

De puissant rijke Dirk Scheringa, oprichter van DSB (financiele diensten) heeft een paar leuke hobbies. Zo is hij de suikeroom van de Alkmaarse voetbalclub AZ, sponsort hij een schaatsploeg en verzamelt hij (magisch) realistische kunst.

Omdat zijn collectie schilderijen te omvangrijk werd besloot hij maar een museum op te richten. Op Oudjaarsdag bracht ik weer eens een bezoek aan het "Scheringa Museum voor Realisme" in (of all places) het Noord-Hollandse Spanbroek.
Het is een van mijn favoriete musea, gevestigd in een oude huishoudschool. Het is klein en overzichtelijk, haast knus.

Er hangt onder andere werk van Karel Willink (ook de exorbitante jurk van zijn vrouw Mathilde overigens) , Pyke Koch (autodidact, een van mijn favorieten), Charley Toorop (uit Bergen) en van Fernhout.
Tot de permanente collectie behoort ook een beeld van een grote, huilende roze baby. In het voorjaar was er een expositie van een kunstenaar die mensen namaakt, zo realistisch (je kon de haartjes tellen) en aangrijpend dat het me niet koud liet.

Tot en met januari is Dick Pieters te gast.
Zijn werk spreekt mij helaas niet zo aan: grote ronde gezichten en lichamen van mensen of zeer gedetailleerd geschilderde muizen, kale vogeltjes en vleermuizen. (Deze dieren vond hij
ook dood in zijn atelier, en heeft ze bewaard en vervolgens geschilderd.

Enige jaren geleden raakte ik nog aan de praat met Dirk Scheringa, ten tijde van de onthulling van het schilderij "Cici c'es ne pas un apple".
Daarbij ging het gesprek zowel over de in het museum aanwezige kunst, als over AZ (dat op dat moment slecht draaide).
In elk geval is het een vriendelijke man, die Dirk. Kunstliefhebber, en tegelijk man van het volk.
Wel een CDA' er overigens, dat is wat minder...

www.scheringamuseum.nl



f

No comments: