Monday, January 8, 2007

De aartshertog wordt bedankt

De moord op aartshertog Franz Ferdinand, heerser over de dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije was in 1914 de directe aanleiding tot de Eerste Wereldoorlog.
Gelukkig roept de naam bij mij ook prettige associaties op.

Franz Ferdinand is namelijk eveneens een uitstekende band uit Schotland, die reeds twee cd's op haar naam heeft: "Franz Ferdinand"(2004) en "You could have it so much better" (2005). Het is vrolijke en opzwepende muziek; niemand blijft er onbewogen onder (vooral live niet).

Ook leuk: de groep kent haar roots en zet zich in om de muziek van haar Schotse voorgangers uit de jaren '80 opnieuw uit te brengen.
Zo verscheen onlangs de compilatie "Entomology" van Josef K uit Edinburgh en werd eerder een overzicht van Orange Juice op de markt gebracht.
1980 en 1981 waren vruchtbare jaren voor de betere Schotse popmuziek. De New Wave was op zijn hoogtepunt en er waren vele onafhankelijke platenmaatschappijen die maar al te gretig de
nieuwe bands op vinyl uitbrachen.

Zo leverde deze jaren de debuutlp's op van Josef K, Orange Juice, Associates, The Scars
Fire Engines en Positive Noise. Alle afkomstig uit Glasgow of Edinburgh.
De Simple Minds waren toen overigens ook nog in vorm, dus het was een topjaar voor de Schotten (en voor mij natuurlijk ook, als liefhebber).

Helaas waren in 1982/1983 de meeste van deze bands al weer opgeheven (uitgezonderd Associates en Aztec Camera) en was de Schotse hype voorbij.
Daarom is het een goede zaak dat veel van de muziek uit die tijd nu alsnog op CD uitkomt.
Het leuke is dat het nog aansprekend klinkt: het heeft een soms breekbare frisheid die verademend werkt.

Overigens komt er nog steeds prima muziek uit het hoge noorden van de UK.
Bands als Arab Strap (helaas net gestopt), Sons and Daughters, Belle and Sebastian en Primal Scream laten horen dat Schotland nog mee telt.

2 comments:

Marina Noordegraaf .... said...

Ha Joop,

Je hebt heel veel kennis van bands enzo. Voor mij zou het toevoegen als je links zou maken in je tekst naar die bands toe. Wat vind jij?

Groet, Marina

joop said...

Hoi Marina,

Bij het stukje over het Scheringamuseum heb ik wel een link gemaakt.

Ik zie mijn blog als een soort column en niet als (eindeloze) "doorverwijzer".
Soms zal ik wel een linkje plaatsen
maar in het algemeen, zoals met bands, kan iedereen toch wel via google de officiele website van Franz Ferdinand vinden ? (vooral de collega's).

Ik schrijf meer om mensen (soms) op ideeen te brengen, zodat ze eventueel zelf verder kunnen zoeken.

Heb jij ooit wel eens een link in de columns van Martin Bril of Herman Koch gezien ?