Thursday, January 4, 2007

De burka rukt op

Onze taal is een dynamisch iets.
Elk jaar komen er nieuwe woorden bij en raken anderen in ongebruik.
In de jaren 60 en 70 waren woorden als "kaffer", "mieters" en "blitz" erg hip, maar wie gebruikt ze nu nog ?
"Vet" en "cool" zijn nu de termen van de kids (kinderen kan natuurlijk ook niet meer).
Wie heeft het nu nog over "winkelen" als je shoppen kunt gebruiken ! (zie ook: shopping mall ipv winkelcentrum).
Het valt me ook op dat veel kids "zeg maar" gebruiken, het liefst twee maal in een zin.

Toch schijnt de grootste taalvernieuwing niet bij jongeren vandaan te komen, maar van de media.Vorig jaar had je de cartoonrel en de breezersletjes, het jaar daarvoor tsunami (slachtoffer).
Islamitische begrippen raken ook meer in gebruik: halal, burka (verbod) en jihad.

Wat in 2007 echt niet meer kan zijn onder andere: helaas pindakaas,
whatever en een vorkje prikken.
Woorden waar ik zelf altijd een hekel aan gehad heb (om onverklaarbare redenen) zijn boterham, smikkelen en pilsje.
Die wil ik werkelijk nooit meer horen...

3 comments:

Sonja said...

Wat dacht je van het gloednieuwe woord "Bosbejaarde"?

lidia said...

@Sonja, ik dacht eerst dat je bedoelde: een bejaarde die in het bos was achtergelaten met kerst of zoiets, maar begrijp ik dat het iets met Wouter Bos te doen heeft?
@Joop, je zegt toch hopelijk geen bammetje tegen boterham? Dat vind ik weer vreselijk. Verder word ik onwel van de woorden: passie, puur en sober (woonbladwoorden) en in mindere mate van de woorden: absoluut (wordt zeer overmatig gebruikt) en doegdoeg!!
Maar wat mankeert er aan pilsje?

joop said...

Sonja:

Bosbejaarde ? Nooit van gehoord, maar het zal inderdaad met Wouter Bos te maken hebben. In de plannen van de PvdA zouden zij toch mee moeten betalen aan hun eigen AOW ?
Ik ben trouwens een belangrijk woord van 2006 vergeten: sonjabakkeren...

Lidia: Passie, puur en sober zijn op zich prachtige woorden; jammer dat ze dan misbruikt worden als "woonbladwoorden" (is dat ook een nieuw woord ?).
Elk woord te te veel gebruikt wordt verliest zijn kracht.

Boterham en pilsje stralen voor mij altijd een jaren 50 kneuterigheid uit. Ik zeg liever broodje en biertje (een groot glas, geen kleintje).
Bammetje was wel leuk in de hoogtijdagen van Jiskefet.