Friday, June 6, 2008

De groeten van Sytze Vliegen en Ko Mies

Het Belgische tijdschrift "Over Taal" zette onlangs de leukste bestaande combinaties van namen op een rij.
Wat te denken van Beau ter Ham, Beertje de Bruyne, Gheyle Griet, Donald Duk en Sido Sol en haar broer Remy ? Twee striphelden uit de Pep waren Rosie Geur en Manus Gein. De oud-directeur van Veronica heette Unico Glorie. Andere (bestaande) opties: Jan Janssen of Sandra van Dellen.

Bij mijn eigen naam, Joop, kun je denken aan een vrouw of een man. Ik heb dat altijd vervelend gevonden. Zo had ik een tante die Joop heette. En Joop ter Heul heb je ook nog.
Vroeger ging ons gezin regelmatig op visite bij tante Pietje en "ome" Bol. Oom Bol deed in elk geval zijn naam eer aan, want bol was hij zeker. In feite was hij de voorloper van Bol.com.

River Phoenix is een te vroeg overleden Amerikaanse acteur. Zijn zussen heetten Rain en Summer. Vorig seizoen reed Scott Speed in de Formule 1. Mooier kun je het niet heten als je in racewagen zit.
Step (ben zo blij dat ik ém heb ?) is ook een grappige naam. En Marjo: is dat een vrouwen-naam of een mannen-naam ? Oh ja: Bono heet in het echt ook maar gewoon Paul Hewson.
Namen: je kunt het er lang over hebben. Kom alleen bij mij niet aan met "Jan met de korte achternaamm". Dat vind ik zo erg. Zeg gewoon "Jan Lul". Zoals het bedoeld is.

5 comments:

lidia said...

ww

lidia said...

Heb je wel eens aan naamsverandering gedacht? Mijn oudste zoon heet Floor. Dat vindt hij ook niet zo geslaagd omdat er op zijn lagere school alleen maar meisjes met die naam zaten. Toch is het een naam die bij hem past. Ik heb wel eens gesuggereerd dat hij ook best een andere naam kon aannemen, maar dat heeft hij nooit gedaan.
In het rijtje merkwaardige combinaties vind ik Benno Baksteen nog steeds een topper, de woordvoerder van de KLM. Weinig vertrouwenwekkend, zo'n naam!

Anonymous said...

Ach, mijn naam ga ik niet veranderen hoor ! Die hoort nu bij mij en zoveel vrouwen die Joop heten zijn er niet.
Hoe kom je er nu bij je zoon Floor te noemen trouwens ?
Dat is net zoiets als "A boy called Sue" van Johnny Cash...

lidia said...

Omdat Floor een ouderwetse jongensnaam is, m.n. in Zandvoort. 'Zeg het door, eet vis van Floor'. Die kreet moet je kennen als je wel eens op het circuit in Zandvoort komt. En ken je Floor Dacka, uit Dokter Vlimmen?

Anonymous said...

Bedankt voor de interessante informatie