Thursday, May 8, 2008

Cool in ze pool

"Goeiemorgen !", schalt het door het zwembad. Niemand reageert. Het zijn de twee vaste klanten op zondagmorgen om 9.00. Twee volwassen mannen die geen baantjes trekken maar uitsluitend komen om te spelen. Zwemvliezen aan, duikbril op en maar duiken naar muntjes o.i.d. Dit gaat gepaard met veel jolijt, simpel plezier op je 56e.

Ook vaak aanwezig op zondagochtend: de invalide man die met fanatieke verbetenheid zijn baantjes trekt. Zijn vrouw kijkt met verbazing toe. Voorts de chagrijnige dame van de AH-klantenservice. Met die laatste wissel ik een minzame groet uit. Zelfs als ze achter je staat in de rij bij de zwembad-kassa valt er geen gesprek mee te voeren. Bij de klantenservice trouwens ook niet.

Het is een kick om op zondagochtend als eerste het nog maagdelijke bad in te duiken. Alleen al de fietstocht naar de "Hoornse Vaart" is de moeite waard. Alkmaar slaapt nog: de gordijnen gesloten, de straten uitgestorven.
De kunst is om als eerste in het water te zijn. Nog geen rimpeltje te bekennen... Het koude water beneemt je een paar minuten de adem en dan is het op naar de 10 x 50 meter. Is toch mooi, 500 meter. 15 x 50 kan ook, maar dan wordt het saai.

Thuis aangekomen heb ik natuurlijk wel een fors ontbijt verdiend: brood met Bockwurst of Smac van Unox (vetter bestaat niet). Alle verloren calorieeen zitten er
zo weer aan. Al de inspanning voor niets.

3 comments:

lidia said...

ww

lidia said...

Ik zwem in de Houtvaart, en raak altijd de tel kwijt bij de baantjes. Nu kijk ik op de klok, 2 x 50 meter duurt een kleine 5 minuten (tempo slak). En na een half uurtje heb ik ook wel iets voedzaams verdiend.

(Mijn vorige reactie (ww) was een proefje, niet bedoeld voor posting, ging per ongeluk. Altijd erg lastig om bij blogger in te loggen voor commentaar)

Marina Noordegraaf .... said...

toch niet voor niks volgens mij! er zitten misschien weer wat vetjes aan door de worst maar toch ook wat spieren door het zwemmen!