Tuesday, April 1, 2008

Europa Club International

Ruim 31 jaar (onvoorstelbaar lang eigenlijk) ben ik al lid van de Europa Club International, oftewel de ECI. De (alom gehate ?) boekenclub, mede bekend om zijn colportaties op straat. Irritant als er een verkoper vraagt of ik lid wil worden, terwijl ik notabene in bezit ben van de "gouden lidmaatschapskaart"...
Potentiele nieuwe leden worden gelokt met gratis boeken, cd's of DVD's en zitten meteen jaren aan de ECI vast; opzeggen was niet echt makkelijk.

Na het hoogtepunt in 1995 (de ECI had toen zo'n 1,8 miljoen leden)is de afkalving begonnen en staat de teller nu op 900.000 leden. Nog altijd respectabel natuurlijk. Toch dreigt een verdere neergang. Boeken bestellen via internet is tegenwoordig bon ton, dus wie zit er nog op de ECI te wchten ?
Volgens de bond van boekverkopers (NBB), zijn boekenclubs iets van de jaren zeventig/tachtig. Het aanbod is te beperkt. Nadeel is bovendien het "moeten". 4 x per jaar verplicht bestellen. Tussen de kwartaalgidsen door word je nog bestookt met de Sintgids, de Kerstgids en de Boekenweekgids.

Waarom ben ik nog lid ? Vanwege de aanbrengpremies. Meer dan 10 mensen heb ik al slachtoffer gemaakt (allen uit vrije wil en zonder valse voorlichting).
Zij hebben daarvoor leuk premies ontvangen en ik ook. Frituurpannen, camera's MP3-
spelers en waardebonnen. De laatste jaren kan ik niemand echter meer porren voor een ECI-lidmaatschap...

Wat betreft de toekomst van de ECI: het ligt in de bedoeling meer op internet te opereren. Doelgroepen (communities) met dezelfde interesses bij elkaar brengen. Maar is het genoeg ? Het grootste voordeel van de ECI zijn de lagere prijzen. Maar als je een boek wilt bestellen dat niet in het blad staat geldt het niet als (de verplichte) kwartaalaankoop. Daarom: schaf die regeltjes eens af. Behandel je leden als volwassenen !

No comments: