Tuesday, April 22, 2008

Nieuwe techniek

Laatst wilde ik een briefje van 100 storten op mijn rekening. Waar voorheen een gleuf was waardoor het biljet naar binnen geslurpt werd, restte nu alleen nog een bak om het in te deponeren.
Moet hier mijn biljet in ? Het leek mij meer geschikt voor muntgeld. De rij achter me werd langer en het eerste gemompel van ongeduld stak de kop op. Uiteindelijk kwam een medewerker van de bank mij te hulp. Ja, dat ene biljetje moet echt in die grote bak. Een gleuf ? Die hebben wij niet meer, meneer. En die bak is zo groot omdat er hele bundels tegelijk in kunnen.

Zo zie je dat veranderingen in het begin altijd lastig zijn. In de bibliotheek van Ijmond staan al meer dan een jaar betaalautomaten en een inleverwand. Zelfbediening dus.
Voor sommige klanten blijft het moeilijk om er mee om te gaan. De ingeleverde materialen worden in de verkeerde brievenbussen gedeponeerd. Ander voorbeeld: in plaats van op het scherm op "uitlenen" te drukken wordt er op "ïnleveren" gedrukt en de mededeling "rode bus" (deponeren voor ander filiaal) wordt niet begrepen of genegeerd.

De betaalautomaat: hoe moet je het biebpasje scannen ? Goed de aanwijzingen op de display lezen, anders gaat het pinnen fout. Oh ja: briefjes van 10 worden niet geaccepteerd (staat nergens aangegeven).

Kortom: het blijft lastig. Ik denk nog met afschuw terug aan de muziek/filmafdeling van de bieb in Amsterdam, waar de mensen zelf de DVD's etc moesten "ontkluizen" en uitlenen bij een apparaat waar niemand iets van snapte. Uiteindelijk was je als informant de hele dienst bezig mensen te helpen met alleen die machine, ipv inlichtingen geven.

No comments: