Wednesday, April 16, 2008

Vreemde goocheltrucs

Leuk dat vorig weekend het kindertoneelstuk "Vreemde goocheltrucs" weer werd opgevoerd. Het was het debuut voor toneelgroep 4 Kids uit Hoevelaken.
Ik heb het stuk jaren geleden geschreven met Mike Kuyt, de oprichter van 4 Kids". Destijds (1994) werd het met veel succes opgevoerd in Heiloo door toneelgroep Falkland.
Al die jaren heeft het daarna op de plank gelegen. Zonde natuurlijk. Mike en ik hebben het destijds nog aangeboden aan toneeluitgeverij Vink, maar die vond "Vreemde goocheltrucs" te traditioneel. En: "Er zit geen karakterontwikkeling in".

Dat is echter de kracht van het stuk, het traditionele. Twee boeven a la Snif en Snuitje, die een naief goochelaarsduo geld proberen af te troggelen. De ene schurk is doortrapt, de andere oerdom. Dan is er nog een klassieke barones, compleet met overdreven gebaartjes, kekke sjaaltjes en bekakte uitspraak.

Uiteraard krijgt het recht zijn loop. Maar voordat het zo ver is zijn er veel spannende ontwikkelingen en kan er ook gelachen worden om de domme boef. Als extra element zijn er bovendien nog de goocheltrucs.

Ik heb genoten van de opvoering van 4 Kids. Er werd goed gespeeld, de decors waren mooi, evenals de muziek. De kinderen in de zaal waren gebiologeerd. De leukste opmerking die ik opving was: "Mama, die boeven zijn toch niet echt he ?".
Wie zit er dan nog te wachten op "karakterontwikkeling"?

www.ditishoevelaken.nl

2 comments:

Anonymous said...

Hee, wat leuk, ik ken een toneelschrijver....

Marina Noordegraaf .... said...

wat een leuk verhaal! mooi als "jouw ding" opgevoerd wordt, zeg!