Wednesday, November 28, 2007

Onnederlands goed

"Onnederlands goed" is een typische nederlandse uitdrukking. Ik vraag me af: zegt het iets over de gemiddelde kwaliteit van het geleverde of van een ingebakken Nederlands minderwaardigheidsgevoel ?
Aan de andere kant denken we dat we het beste Nationale voetbalelftal ter wereld hebben, dit terwijl we in meer dan 100 jaar slechts een keer een hoofdprijs gewonnen hebben...

Jan Blokker jr. was zondagochtend te gast in het programma "Boeken" om te vertellen over zijn nieuwe publicatie "Als de wereld vergaat, ga ik naar Nederland". Hierin wordt onze geschiedenis in 40 korte hoofdstukken uit de doeken gedaan aan de hand van uitspraken van zowel buitenlanders als inlanders. Het opvallendst is de vroegere bewondering voor het feit dat wij als "kikkers" in zo'n waterland wisten te overleven (en de Spanjaarden wisten te verdrijven).

Ik vond eerlijk gezegd dat er verder weinig concreets uit het interview kwam: de ene uitspraak over Hollanders stond in tegenstelling met de andere. Al met al bestaat er blijkbaar geen eenduidig beeld van de Nederlander; de Nederlander bestaat niet.
Dit beweerde prinses Maxima ook en die kreeg daarvoor kritiek. Ik ben het met haar eens: met zoveel culturen in 1 land bestaat er geen eenvormigheid.

Wat beschouw ik als typisch Nederlands ?
Ik denk bijvoorbeeld dat het niet zo gewaardeerd wordt om uitgenodigd vlak voor het eten bij iemand onverwacht op visite te gaan. En natuurlijke het beroemde koekje: zodra het koekje is gepresenteerd gaat de trommel weer in de kast.

Maar wezenlijke verschillen met andere volken ? Tolerantie ? Dat is een stuk minder geworden. Massale volksuitingen van vreugde of rouw kennen we tegenwoordig eveneens in Nederland. Voetbalhysterie is ook van alle volken.
Een eigenschap is misschien typisch Nederlands: een hekel aan gezag en hierarchie (en uniformen), gekoppeld aan individualisme.

Maar het belangrijkste typische Nederlandse is en blijven natuurlijk onvolprezen producten als de kroket, drop en pindakaas...

2 comments:

Marina Noordegraaf .... said...

... en oliebollen natuurlijk :-)

Anonymous said...

On-Nederlands goed zou ik zien als een nivellering: de constante drang om te conformeren. Maar wat de Nederlandse cultuur/identiteit is? Alles wat andere culturen niet hebben (zie ook: http://cf.hum.uva.nl/images/info/leers.html)