Monday, November 12, 2007

Staat het bordje omhoog ?

Een van mijn favoriete programma's is "Wegmisbruikers" van, godbetert het, Veronica.
De snelle jongens van de politie in burger en dito auto doorkruisen daarin het gehele land, op zoek naar "wegmisbuikers" in alle rangen en standen.

Het wangedrag van de burger varieert van het niet aangeven van richting tot zwaar dronken achter het stuur zitten. Flitsend wordt als de bestuurder een stopteken gekregen heeft ("Staat het bordje omhoog ?") er vervolgens als een haas vandoor gaat. Dan worden de collega's gemobiliseerd en de wegen afgezet. Bijna altijd wordt de schuldige aangehouden. Een enkele keer vlucht de zondaar de grens met Belgie over, onze brave dienders het nakijken gevend.

Het mooiste vind ik altijd nog motorrijders die 180 scheuren (onderweg wheelies makend) over een weg waar je maar 80 mag. De politieauto moet dan alle zeilen bijzetten. Ze rijden tenslotte niet in een Porsche.

Overigens: waarom mag je op de ene vierbaansweg 100, op de andere 80 km en op een derde 70 ? Laatst kreeg ik op zo'n 70 km weg nog een bekeuring wegens te snel rijden. De uiteindelijke schuldige ? Dat was die zwarte Mercedes die mij rechts trachtte in te halen, waardoor ik meer gas moest geven en iets te hard langs het "onopvallende" busje reed. Ik wist al meteen dat het foute boel was, hoewel ik geen flits zag. De twee broden die ik op actiedag bij de C 1000 kocht a 1 Euro kostten zo uiteindelijk 62 Euro.

Maar ok: "Wegmisbruikers". Het is een fascinerend programma omdat het getoonde zo herkenbaar is. Iedereen begaat wel eens een overtreding in het verkeer en het is een lullig gevoel als je dan net betrapt wordt.
Met sommige bekeurden heb ik trouwens geen medelijden. Zoals die man die in zijn gloednieuwe BMW met zijn mobieltje in de hand zat te bellen. Als je zo'n dure auto kan betalen kun je er ook tegelijk een carkit in laten zetten.
Maar ok: ik rij ook wel eens op de motor via het fietspad...

No comments: