Monday, October 29, 2007

Contrast

Eigenlijk kan het contrast niet groter zijn: de bibliotheek Heemstede of die van Amsterdam (ODE). Zaterdag werkte ik in het rustieke Heemsteedse, waar de bomen weelderig hun bladeren verliezen en waar de huizen groot zijn. De inwoners zijn er welvarend en veel kinderen zitten op hockey. De bibliotheek is er knus en de vloer krakend. Als medewerker hoef je geen boete te betalen als je een boek te laat terug brengt.

Gisteren in Amsterdam werd ik aanvankelijk weer even overvallen door het massale gebouw en de grote drukte. Het is dan weer even overschakelen en dat ik een boete wegens kreeg wegens "overschrijding van de leentermijn" vond ik een tegenvaller.
Maar ok, het went dan toch weer snel en gelukkig staat er nu ook een magnetrom in de kantine (nu nog een koelkast die twee maal zo groot is als de huidige).

Leuk is de "homocollectie" op de zesde etage (vrij uniek lijkt mij). In verband met de Andy Warhol tentoonstelling in het nabijgelegen Stedelijk CS lagen er ook een paar zeldzame hoezen van de "bananenlp" van Warhol's troetelkinderen The Velvet Underground (de beste band allertijden by the way).
Die hoezen waren uniek omdat ze afpelbaar waren: als je de banaan pelt komt het mannelijk geslachtsorgaan tevoorschijn...
"Sticky fingers" van The Rolling Stones lag er ook; je weet wel: die met die rits. Ook ontworpen door Warhol.

Nu ik er gisteren toch was heb ik maar meteen de biografie van The Clash meegenomen; hopelijk breng ik die nu wel op tijd terug.
Al met al was het toch weer leuk om er gisteren te werken. Temeer daar er ook nog wat vrienden uit Alkmaar langs kwamen. Het interessante van de ODE blijft ook het internationale sfeertje van de bezoekers en het "vrij Amsterdam-grevoel". Kom daar eens om in Heemstede...(maar daar is het wel gezellig).

No comments: