Friday, April 6, 2007

Here in my car I feel safe as can be

Sinds kort beschik ik weer over een auto, een Peugeot 405 uit 1996. Ik heb de auto geerfd van mijn vader die vorige maand is overleden.
Het is natuurlijke al een oud beestje, maar hij rijdt prima en is zuinig. Het is voor mij sowieso een ongekende luxe na 15 jaar motor rijden. Een muziekje aan boord (helaas geen cd-speler), vier deuren, een ruime kofferbak (hoef ik het kratje bier eens niet achter op de buddyseat van de motor te vervoeren) en centrale deurvergrendeling.

Mijn laatste auto was een Fiat 128 (zo'n Lada-type), in 1982 kreeg die een enkeltje sloop. In 1991 haalde ik mijn motorrijbewijs en kocht ik mijn Yamaha XS 750 drie-cilinder met cardanaandrijving (inmiddels een klassieker). Vervolgens heb ik nog een paar andere bikes bereden (waaronder grote broer XS 1100) en tegenwoordig rij ik op het "gooi en smijtfietsje" Suzuki GSX 550. Deze laatste is eigenlijk wat te licht voor mij (en iets te klein) maar hij is in elk geval zuinig.

Motorrijden heeft voor - en nadelen. Nadelen: je bent kwetstbaar, het is soms nat en koud of glad buiten en je kunt weinig vervoeren. De voordelen zijn echter aanzienlijk: het is een lekker vrij gevoel: je ruikt de natuur om je heen, geen files, geen parkeerproblemen (gratis parkeren op de Nieuwendijk of Waterlooplein in Amsterdam), geen verplichte APK en je hoeft voor een jaar rijden maar 6 maanden wegenbelasting te betalen.

Helaas heeft het met de Suzuki soms iets te veel tegen gezeten. Zijn zwakke punt is namelijk de elektrische installatie. Laatst stond de accu weer eens leeg. Net een grote beurt gehad a 200 Euro en je dan weer ridder te voet voelen. Dan rijst al snel de vraag: weer geld uitgeven voor een reparatie of het mormel maar verkopen ?

Onlangs reed er iemand met circa 70 km/u door rood licht en het scheelde werkelijk een haartje of ik was geschept. Als je zoiets in een auto overkomt heb je tenminste nog wat blik om je heen (hoewel: om uitgezaagd te worden lijkt mij ook niet geweldig).
Zo maak ik vaak mee dat automobilisten niet uit hun doppen kijken. Uit onderzoek is gebleken dat zij niet participeren op naderende motoren. Derhalve heb ik op de motor ook altijd het licht aan en het is een voordeel dat ie wit van kleur is; dat valt meer op. Het is zelfs zo dat het licht niet uit kan: de GXS is een Amerikaanse import en daar ben je verplicht altijd licht te voeren als motorrijder.

In elk geval tuf ik op dit moment lekker in mijn Peugeotje; ik ben een beetje klaar met de Suzuki. Uiteindelijk komt er wel een andere motor. In elk geval een nieuwere en een zwaardere.
Want zeg nu zelf: wie wil er in de file staan en achter in de rij bij het stoplicht staan te wachten ?
Uiteindelijk ben je alleen op de motor King of the road.

No comments: