Tuesday, March 20, 2007

Volg de infostrada

Mijn meest zinloze hobby is het bijhouden van sportstatistieken. Ik schrijf "zinloos" omdat het verder niets oplevert: je maakt niets, je ervaart niets en je leert niets...
Het zit in een bestand en that's all, als de feiten maar zijn vastgelegd.
En toch is het een kick om het bij te houden. Zo heb ik digitale archieven over alle statistische feiten van Oranje, Ajax en de Formule 1. Verder noteer ik al mijn gelezen boeken en alle films/ DVD's die ik gezien heb.

In elk geval: wist u dat afgelopen weekend Lewis Hamilton de eerste debutant is sinds Villeneuve in 1996 is met een podiumplaats tijdens zijn debuut (Formule 1) ? Of dat bondscoach Libregts de trainer van Oranje is met de meeste debutanten per wedstrijd is (gemiddeld 1,23 speler...). Wat dacht u van het feit dat Ajax tot afgelopen weekend voor het laatst in 1994 van PSV in Eindhoven in de competitie wist te winnen ?

Lekker belangrijk he ?
Toch, er is zelfs een bedrijf dat zich uitsluitend richt op het verstrekken van alle sportstatistieken ten behoeve van journalisten en TV-zenders over de hele wereld: Infostrada te Nieuwegein.
Het is big business. In een grote newsroom staan 24 uur per etmaal de monitoren op zo'n beetje alle sportzenders ter wereld. Negen satelietschotels zorgen ervoor dat Infostrada 400 sportkanalen kan ontvangen. Opdrachtgevers zijn o.a. Studio Sport, Tien, ANP, de BBC, ZDF en Reuters; de omzet loopt in de miljoenen.
Waag het echter niet om in info naar Japan een doelpunt in de 21e minuut te laten plaats vinden, als die in de 20e minuut gescoord werd. Zo moesten vanwege dit feit twee jaar geleden 50.000 Japanse sportkranten vernietigd worden...

In mijn eigen sportstatistieken moet uiteraard ook alles kloppen en als er feitelijke onjuistheden in de krant of op tv gedebiteerd worden kan ik er slecht tegen: get your facts right ! Zo werd er afgelopen zondag in de "Wedstrijden" beweerd dat Ajax speler Gabri "zijn eerste doelpunt scoort". Pertinent onjuist. Ligt de fout bij Infostrada of bij de reporter ?

In elk geval komt bij mij de liefde voor de sport voorop, en dan pas de statistieken. Zonder passie geen statistieken.
Lewis Hamilton was de afgelopen zondag de eerste zwarte rijder in de Formule 1. Statistisch gezien interessant, maar nog veel leuker dat er nu ook een zwarte rijder bij is.
Daarom: passie voedt de statistiek.

http://www.infostradasports.com

3 comments:

lidia said...

Geef je je gelezen boeken ook een waardering? Ik noteer ze ook al jaren maar dan wel met mijn mening erbij. Dan heeft het nog wel een functie.

joop said...

Hoi Lidia,

Boeken geef ik geen waardering en ik geef er geen mening over.
DVD's krijgen wel een waardering. Toch wel lastig: 5 sterren is het maximum, maar welke film is er echt 5 waard ?
In de praktijk is 4 sterren het max haalbare.

Unknown said...

Hoi, als je van lijstjes houdt...http://www.allesopeenrij.nl en http://www.lijstjes.com en op je leeslijst Lena Lijstje van Francine Oomen... Erwin.