Tuesday, March 13, 2007

Gentlemen: start your engines !

Aanstaande zondag is het gelukkig weer zo ver: het nieuwe Formule 1 (F1)-seizoen gaat weer beginnen. Na een pauze van bijna een half jaar word er afgetrapt op het altijd sfeervolle Albert Park-circuit in Melbourne.
De verwachtingen zijn hoog gespannen: hoe doet Ferrari het zonder de grote Schumacher ? Zullen Massa en Raikkonen waardige opvolgers blijken ? En wat te denken van tweevoudig werelkampioen Alonso: zal hij McLaren eindelijk weer eens een titel brengen ? Niet te vergeten: wat kunnen we verwachten van het Nederlandse team Spyker, met Albers en debutant Sutil en de nieuwe Ferrari-motor ?

Het is overigens een ongeschreven wet in de "spannendste, snelste, duurste, moeilijkste en gevaarlijkste sport ter wereld" dat het seizoen pas echt begint als het F1-circus naar Europa komt, na eerst een paar races overzee gereden te hebben.
Pas op het "oude continent" komen de echte krachtsverhoudingen tussen de teams aan de oppervlakte. Sowieso hebben de oude circuits meer sfeer. Het is niet altijd even modern wellicht (zoals in Maleisie: brede banen, goede inhaalmogelijkheden), maar de banen hebben wel een rijke historie. Circuits als Monza (bloedsnel), Spa/Francorchamps (met de Eauge Rouge; de mooiste bocht ter wereld) en Monaco (niet snel, maar een geweldige ambiance) hebben al heel wat meegemaakt...

Mijn eerste F1-race was in Spa en maakte een enorme indruk op me: eindelijk zag ik mijn helden in het echt. Het geluid van de motoren is ook overweldigend. Het hoge gejank gaat door merg en been.
De keer dat ik daar was, een paar jaar geleden, kregen we net de mooiste race van het seizoen voorgeschoteld. Mooie races zijn die races waarin veel gebeurt: inhaalacties, crashes, gele vlaggen en onverwachte podia en punten.
Crashes zijn altijd mooi, voorop gesteld dat er geen gewonden/doden vallen. Wat dat betreft is de F1 de laatste jaren een stuk veiliger geworden. De bolides voldoen aan hoge veiligheidseisen.
Sneuvelden in de jaren zeventig nog enkele rijders per jaar, tegenwoordig gebeurt dat niet meer (de laatste slachtoffers vielen in '94).
Dat wil niet zeggen dat er geen doden kunnen vallen. Al enkele malen is het gebeurd dat afgebroken wielen in het publiek terecht kwamen en hun tot eisten...
En ook bij de coureurs was de dood een paar keer vlakbij (Ralf Schumacher op Indianapolis).

Overigens: de overkoepelende bond FIA koopt jaarlijks vele kilometers regenwoud op, ter compensatie van alle uitgestoten gassen. Zo doet de meest vervuilende en meest geldverslindende sport op deze aardbol nog iets terug voor de mensheid...

Okay: een nieuwe lente, een nieuw Formule 1 seizoen. Ik ben er klaar voor; nu nog elke dag zon.

http://www.formule1.nl

1 comment:

Marina Noordegraaf .... said...

En ook die zon lijkt mee te zitten :-)