Monday, March 26, 2007

Van harte: 30 jaar punk

Dit jaar bestaat punkrock 30 jaar. Of is het 31 jaar ? Bands als The Sexpistols, The Damned, The Clash en uiteraard The Ramones waren in 1976 al bezig.
In elk geval was 1977 wel het jaar dat de punk tot volle wasdom kwam: iedereen sprak erover en de eerste platen verschenen. Voor mij kwam het ook mooi uit: ik wist bij God niet meer wat voor muziek ik nog moest kopen. Hardrock was passe en ik zat ook niet echt op Steve Miller te wachten...
Punk was ook hard nodig om de ingeslapen rockscene wakker te schoppen. Dinosaurussen als The Eagles, Rolling Stones en Pink Floyd domineerden de rock 'n roll. Aanvankelijk waren die groepen relevant maar in 1976/1977 zeker niet meer. De sturm und drang was er reeds lang uit en de muzikanten waren inmiddels vette miljonairs, zetelend in hun landhuizen.

Punk schudde de boel weer wakker: het gevoel van de opwindende sixties muziek was terug en iedereen kon een bandje op richten. In tegenstelling tot de muzikanten van Yes hoefde je namelijk geen conservatorium meer te hebben.
Grote groepen waren The Buzzcocks, The Jam, The Stranglers en de boven reeds vermelde Sexpistols, The Damned en The Clash.

Zelf was ik in 1977 18 jaar oud en ik heb nog nooit zo'n opwindende tijd meegemaakt. Ik werd ook punk; snor en lang haar ging er af en het leren jasje aan.
Vele goede punkbands heb ik Paradiso en de Melkweg gezien en er ontstond ook een punkscene in Alkmaar, in het gekraakte schoolgebouw Parkhof. Uiteraard heb ik toen ook in een bandje gespeeld (The Modern Times) . We zijn zeggen en schrijven tot 1 optreden gekomen (het teepje heb ik trouwens nog steeds) .
Dat was ook het leuke van punk: het was een creatief gebeuren. We gaven een eigen krantje uit, speelden in bands of schilderden. Vele bands kwamen optreden in Het Parkhof en de sfeer was geweldig.
Niet dat het altijd perfect was: voor sommige punks bestond punk zijn uit herrie schoppen en ook had je facistische punks (beiden werden niet getolereerd in de kaasstad).

Na een paar jaar had ik het wel gezien in de punkscene: het werd steeds meer een ghetto: zo en zo moest je eruit zien, de muziek was onderworpen aan allerlei wetten (met als gevolg dat alles hetzelfde klonk) en op gegeven moment wil je ook gewoon jezelf zijn, niet een of ander stereotype.

De punk had zich ondertussen ontwikkeld tot New Wave, waarin weer nieuwe grenzen verkend werden. Uiteindelijk werd dat weer independent en ja, hoe noem je het tegenwoordig ?
In elk geval, de punkgeest leeft nog immer voort en punk in velerlei vormen wordt ook nog steeds gemaakt.

Onlangs verscheen het boek "Rough guide to punk" (Penguin). Hierin worden links gelegd naar James Dean, Marlon Brando en The Stooges; in feite allen oervaders van de punk.
Overigens waren er in de jaren 60 in Amerika ook al punkbands. Groepen als The Standells en The Permitters maakten als reactie op de Engels beat-invasie rauwe rock 'n roll. (Overigens terug te vinden op de uitstekende compilatie "Nuggets").

http://punk77.co.uk

1 comment:

lidia said...

Graag wat foto's van jou ter ondersteuning van je tekst!!