Friday, March 16, 2007

Get a life !

Marina (o.a. cursusleider Digitaal Inlichtingwerk) heeft een paar grappige reclamefimpjes van Kit Kat op haar blog gezet. Eentje gaat over de virtuele wereld van Second Life, de hype van dit moment. (Plotline: na je eerste en tweede leven is het tijd voor Kitkat).

Laatst was ik in discussie met vrienden over de vraag of deze virtuele wereld ooit de werkelijke zou kunnen vervangen. Nu zeg je al snel "nee". Het ziet er prachtig uit, maar het blijft onecht. Ik bedoel: er gaat toch niets boven een echte kus of echte wind door je haren ?
Maar hoe is het over 10 of 20 jaar ? Ga je dan alleen nog zonnebaden in Second life ipv op het strand (veel te druk en files en kans op verbranding) ? Of een andere mogelijkheid: een virtuele verjaardag vieren, compleet met je digitale vrienden.

Spijtig is dat Second Life steeds meer wordt overgenomen door de commercie. Banken, autofabrikanten, Nike en zelfs de EO: ze zitten er allemaal, gevestigd in luxeuze shopping malls . Logisch: als er (in de toekomst) geld te verdienen valt (echte dollars dus) dan zijn de bedrijven er snel bij en reclame is sowieso nooit weg. Echt storm loopt het overigens nog niet in de virtuele winkels. De doelgroep zijn voornamelijk jongeren en dat is een groep die, gek genoeg, toch moeilijk te bereiken valt.

Volgens auteur Jeroen Boschma, schrijver van het boek "Generatie Einstein", gaan bedrijven massaal gek, raar en hip doen als ze jongeren willen bereiken. Termen als "chil" en "vet" vallen dan al gauw. En ook rap wordt nu ingezet als marketinginstrument.
Ondertussen schieten de reclamecampagnes daardoor hun doel voorbij. Jongeren hebben het snel door als bedrijven hen proberen te kopieren. Vaak is het ook zo dat bepaalde hypes/woorden al weer voorbij zijn (of te massaal geworden zijn) als de commercie haar gretige vingers ernaar uitsteekt.
Als voorbeeld noemt Boschma "troetel Marokkaan" Ali B. Dertigers en veertigers denken: "hip zo'n rappende Marokkaan !". Ondertussen schijnt hij geen indruk (meer) te maken op jongeren en allochtonen en schiet een campagne met hem in de hoofdrol zijn doel voorbij...

Hoe dan wel de jongeren te bereiken ?
Praten met ze, volgens de deskundigen. Veel praten.
In elk geval ga ik in het weekend ouderwets Risken, inclusief woest gesmijt met dobbelstenen en propaganda gericht tegen de zwarte legers ...
Of kan dat ook al in Second Life ?

1 comment:

Marina Noordegraaf .... said...

Ha Joop, leuk dat je het leuk vond!
Hier is de link voor de filmpjes.
Just in case er nog iemand anders is die ze wil zien.