Friday, February 9, 2007

Hooray for Hollywood ?

Binnenkort verschijnt van de hand van de Rijksuniversiteit Groningen het artikel "The impact of film reviews on the box office performance of arthouse versus mainstream motion pictures" (bent u er nog ?) in het Engelse Journal of Economic Studies.

In het kort: wat is de invloed van een recensie op het bezoek van zowel een publieksfilm of een arthouse-film. In het onderzoek werd alleen gekeken naar Nederlandse filmproducties tussen 1998 en 2003.
Het blijkt dat de keuze voor een publieksfilm nauwelijks beinvloed wordt door een positieve of negatieve recensie. De invloed wordt bepaald door de grootte ervan, de meespelende sterren, of er al dan niet een foto bijstaat en door het aantal recenties dat over een film is verschenen.

De bezoekers van de arthouse-film laten zich echter wel leiden door een goede recentie. Als ik naar mezelf kijk dan heeft een positieve bespreking in de Volkskrant zeker invloed. Komt de film er slecht af dan zal ik 'em waarschijnlijk niet bezoeken. (Tot zover mijn onafhankelijkheid).

Ook de signatuur van de krant speelt een rol. In de Telegraaf en het AD zijn de recenties van arthouse films aanzienlijk kleiner. Auteurs van deze kranten en bladen als Spits en Metro laten de grootte van de recentie vooral afhangen van het veronderstelde commerciele succes van de films.

Overigens valt de filmpagina van de Volkskrant op internet mij wat tegen qua recenties. Ik vind alleen de inhoud van een film maar niet de bespreking zoals ie in de krant stond/staat.
Wat dat betreft ga ik altijd naar Filmkrant.nl.http://www.filmkrant.nl Daar zijn veel recenties te vinden en vaak nog uitgebreider dan in de Volkskrant ook.

1 comment:

lidia said...

Bedankt voor de tip. Die site kende ik nog niet!