Wednesday, June 3, 2009

De Nieuwe Wind

Sinds de nieuwe directeur in de Stadsbibliotheek is aangetreden zijn de teugels flink aangehaald. Wie als personeelslid ongeregistreerd materialen leent kan aangegeven worden wegens "diefstal" (is lenen dan hetzelfde als stelen ?). Wie te veel materialen (officieel) leent kan ook een reprimande verwachten. Sinds kort heb ik nu ook een aantekening in mijn personeelsdossier wegens het lenen van te nieuwe boeken.

Het idee achter dit alles is natuurlijk dat alles terug te vinden moet zijn in de catalogus/rekken en dat nieuwe materialen eerst voor de klant beschikbaar moeten zijn. Op zich te prijzen natuurlijk, de servicenormen moeten in Haarlem omhoog. Jammer voor het personeel natuurlijk, dat nu langer moet wachten voor het iets nieuws kan lenen.

Er valt dus iets voor te zeggen, voor dit nieuwe beleid. Te lang is er bij ons teveel getolereerd. Toch geeft het een ambivalent gevoel: blijkbaar controleert er iemand op een achterafkantoortje precies wat het personeel op zijn pasje zet. Privacy is een achterhaald begrip, blijkbaar. En...het komt allemaal in je dossier.
Waar doet dit me een beetje aan denken ?

4 comments:

Marina Noordegraaf .... said...

hmmm ... dubbel inderdaad! het is nooit fijn te boek te staan als ... tja, als wat?

joop said...

Als "ïllegale lener"

Jan said...

Alle goede bedoelingen ten gunste van het publiek ten spijt noem ik het toch maar 'een boze wind!'

J(eetje).

Matty Lubberink said...

Tsja,

Mijn dossier is ook aangevuld met een dergelijke aantekening.Ik voel mij aangevallen, niet alleen wat mijn privacy betreft maar ook in mijn mogelijkheid op de hoogte te blijven, mijn vakkennis dus.
Bovendien en dat vind ik echt van de zotte, mag "het personeel" ook als ze betalend lid van de bibliotheek zijn geworden geen nieuwe (jonger dan drie maanden geleden in de collectie opgenomen )boeken lenen.
Over discriminatie gesproken!
Matty Lubberink