Tuesday, May 12, 2009

Papier = digitaal

Bij de Volkskrant zijn verzoeken van brievenschrijvers binnengekomenm die hun ingezonden stukken uit het verleden uit de digitale versie van de krant verwijderd willen zien.

Argumenten zijn dat de inzender nu een andere mening heeft, of een andere opvatting dan destijds, of zijn/haar naam "gewoon" niet in de digitale versie wil zien. Zij zijn bijvoorbeeld bang dat ze gegoogled worden voor een sollicitatie. Als dan je radicale linkse (hoi Duyvendak !) of rechtse denkbeelden uit de jaren '70 tevoorschijn komen, kan een werkgever zijn bedenkingen hebben.

Dat de brieven in het papieren archief blijven staan, vinden ze geen bezwaar. Een werkgever zal daarin niet zo snel op zoek gaan naar het verleden van een sollicitant. De Volkskrant is echter niet van plan de digitale versie van de krant te laten afwijken van de papieren editie.

En terecht lijkt mij. Blijf gewoon achter je ingezonden brief van vroeger staan. Het is een momentopname van zoals je toen dacht.
Toch is het handig om, zoals ik soms doe, brieven onder een andere naam te laten plaatsen. Ik vind het ook niet zo'n lekker idee om gegoogled te worden. Wie weet wat er allemaal tevoorschijn komt en wie er loopt te googlen....

Daarom voor mij ook geen Hyves. Anoniem (of onder pseudoniem) is heerlijk. Zelfs als ik kaartjes voor de film reserveer doe ik het liever onder een andere naam ("Joop Vaanders"). Niet dat ik veel te verbergen heb, maar niet iedereen hoeft mijn achternaam te weten, of mijn adres en telefoonnummer.

1 comment:

lidia said...

Aha, dus jíj bent die Joop Vaanders...!