Monday, May 18, 2009

At your (self) service !

Als een van de laatste filialen is nu ook de Centrale in Haarlem overgegaan op selfservice voor de klant. Vooralsnog schept het daar nog de nodige verwarring, temeer daar veel materialen nog niet gelabeld zijn en daardoor nog niet gelezen kunnen worden door de apparatuur. Dat betekent lange rijen voor de Klantenservice en een beetje gemopper af en toe.

Ik vraag me wel eens af: de klant moet steeds meer zelf doen, maar wordt het daardoor goedkoper voor de afnemer ? Het antwoord daarop luidt natuurlijk: nee. Voor de bibliotheken/bedrijven wordt het wel goedkoper, want er is (in theorie) minder personeel aan de balie nodig. In de praktijk echter dient er nog heel wat assitentie aan de leners gegeven worden.

Dat komt overigens ook doordat de mensen de aanwijzingen op het scherm niet (goed) lezen. Als er staat: "Leg object op de plaat terug" of "Deponeer in de rode bus" (reserveringhen), dan worden zulke aanwijzingen het liefst genegeerd.
Ook wordt er vaak op "inleveren" gedrukt als er "uitlenen" bedoeld wordt.

Overigens niet echt handig van de fabrikant om een blauwe verleng-button op een blauwe achtergrond te plaatsen. En van de bibliotheek is het niet verstandig om de selfservice in elk filiaal weer anders in te richten (of is dat voortschrijdend inzicht: techniek is vooruitgang = altijd de nieuwste ontwikkelingen toepassen ?). En dat er nog geen betaalautomaten in de filalen van Haarlem staan die werken is ook niet echt handig. Maar daar wordt aan gewerkt...

Maar ok, uiteindelijk (?) zal het Walhalla bereikt worden en kan iedereen zelfstandig in -en uitlenen, verlengen en betalen. Nu nog een bestelservice a la Albert.nl of Bol.com realiseren. Kan de bibliotheek de deuren sluiten voor het uitlenen van materialen en zich volledig gaan concentreren op het geven van lezingen, het houden van exposities en scholing...

4 comments:

Marina Noordegraaf .... said...

Een uitleenbox met populaire boeken bij de AH-to-go is zo gek nog niet! De bibliotheek komt naar u toe ...

Unknown said...

Ha die Joop
wat jammer dat je niet de klanten getroffen hebt die zeggen: het werd tijd zeg, in Amsterdam,zijn ze al lang........
Enne de Centrale is toch wel opgeknapt met al die nieuw dingen.
groetjes Annemieke

joop said...

Marina: geen gek idee ! Op sommige stations kun al boeken lenen.

joop said...

Annemieke, ik weet niet of de Centrale opgeknapt is door de selfservice. Zal meer te maken hebben met de herinrichting in zijn totaliteit.

Ach, de zelfservice heeft zeker zijn voordelen, zoals bv meer privacy.
Maar maak dan ook de tarieven lager, dan ben je consequent. Bij de zelfsercvice benzinepomp betaal je ook minder dan bij de bemande pomp.