Ik zie het al voor me: de UEFA en FIFA veranderen elk jaar de regels van het voetbalspel. Het ene jaar mag een club tien spelers opstellen, het andere twaalf. Buitenspel opheffen vanaf 2011 en elektronische hulpmiddelen vanaf 2013 toestaan. Beide maatregelen weer afschaffen in 2015...Zes buitenlanders in een elftal toestaan, later vijf en vervolgens weer drie.
Een vergelijkbare situatie doet zich in werkelijkheid voor in de Formule 1. Elk jaar zijn er weer nieuwe technische voorschriften en regels. Nu gaan de technische ontwikkelingen in de autosport ook snel en moet er soms paal en perk gesteld worden om het niet uit de hand te laten lopen qua vermogen en snelheid. Toch onstaan er daardoor altijd weer discussies in de F 1.
Wel of niet KERS-systeem ? Wel of niet diffuser ? Wel of niet bijtanken tijdens een race ? Wel of niet vrije training op vrijdag ? Meer of minder testen ? Hoeveel banden mag het team mee naar het circuit nemen ? Hoeveel testdagen per jaar ?
Hoe moet de puntenverdeling zijn ? Medailles ipv punten ? Budgetbeperking of niet ?
Wel of niet starten achter de safetycar in de regen ?
Kortom: er gebeurt altijd wat in de Formule 1, tot rechtszaken aan toe. Saai is het daardoor niet. Soms zijn de discussies zelfs interessanter dan de races zelf.
Maar vanaf volgend jaar wil ik rust. "Regelbevriezing" tot 2015, minimaal. 6 jaar zonder discussies, wat een rust zal dat geven !
No comments:
Post a Comment