Thursday, March 19, 2009

Yamaha's muscle bike

Ja, spierballenvertoon ! Nu heb ik toch eindelijk de motor die ik al jaren wil: de Yamaha XJR 1300. Een stoere fiets met veel trekkracht en veel uitstraling. Niet dat de vorige niet ok was (Yamaha Fazer 600), maar vergeleken bij de huidige is dat speelgoed. En deze is compleet naked, met veel chroom.

Af en toe kan ik het nog niet geloven dat ie echt van mij is, deze motor naar mijn hart. Jarenlang heb ik op oude motoren gereden, met veel onderhoud en af en toe pech.
Duizenden Euro's aan reparatiekosten en onderhoud zijn er in gaan zitten.

De grootste deceptie was mijn vorige droommotor, de Yamaha XS 1100.
Om te beginnen deed maar een benzinekraantje het, "die andere is niet nodig", volgens de particuliere verkoper in Zwolle (waar ik na een gebroken nacht in Almere met een kater aankwam).

Tijdens de proefrit leek er niets aan de hand, maar op de snelweg naar huis begon de ellende al. Ten eerste hoog bezineverbruik (1 op 10) en ten tweede deed de koplamp het even niet. Vervolgens met 170 km/u inhouden en afzakken naar 80...
Later rijden op 3 van de 4 cilinders, een zijkapje wat er zomaar afvloog, gevallen bij de schuur en in de sneeuw. 200 Euro gespendeerd om 'em goed te laten lopen: tevergeefs. Bleef inhouden en "ploffen".

Uiteindelijk met verlies verkocht. Wat een deceptie, die Yamaha XS 1100. Ik heb er wel van geleerd: een proefrit maken van een kwartier is zinloos. Zo leer je de motor niet kennen.
Maar all is well that ends well. Ik ben een blij man met mijn nieuwe XJR 1300 ! Een droom geraliseerd.

3 comments:

lidia said...

En je vergeet er bij te vertellen (voor de onnozelen onder ons) dat hij blauw is!

Anonymous said...

Vroeger had ik een blauwe Zundapp-brommer. Zo is de cirkel weer compleet.

Unknown said...

Gefeliciteerd! Ben benieuwd. Hoop dat hij het goed blijft doen.
Ik ben trouwens fietsloos. Vandaag op OOST...weg fiets. Wordt dus lopen! Of bij jou achterop....