Wednesday, March 11, 2009

Tjielp Tjielp ?

Ja, dat is het thema van de Boekenweek 2009. Een beetje vreemd, want het gaat niet alleen over vogels in de literatuur. In de OB Bergen worden allerlei opgezette vogels tentoongesteld, maar een opgezette kat of hond ontbreekt. En dat zijn toch wel de dieren (en het paard) waarover het meest verhaald is in de literatuur lijkt mij. En de beruchte varkens in Orwell's "1984". Het varken staat voor alles wat smerig is, maar schijnt een lief dier te zijn. Golden Earring-zanger George Kooymans houdt er ook een thuis (niet in de huiskamer hoop ik).

Zelf heb ik niets met "dieren in de literatuur". Ook niet met dieren in films overigens. Wel met dieren in het echt. In boeken en op het scherm wordt het met dieren in de hoofdrol al snel sentimenteel. Ik bedoel: "De paardenfluisteraar" ? No, thnx. Of die zielige Orca ? Misschien de dappere Lassie of Flipper ? ("Wat een dolfijn, op trots op te zijn !").

Wat dat betreft zijn animatiefilms met dieren leuker, want komischer. Het zijn dan net mensen. Eigenlijk zijn de "kwaadaardige" dieren het leukst: de witte haai in "Jaws", KIng Kong of de agressieve dinosauriers in "Jurrasic Park". King Kong levert ook nog wat medelijden op (Net als het Monster van Frankenstein overigens; is dat een dier of een mens ?).
Maar interessante dieren in de literatuur ? Ik ken ze eigenlijk niet. Maar misschien zijn de dierenfabels van Lafontaine de moeite waard ? Zal het eens proberen deze Boekenweek.

No comments: