Thursday, February 5, 2009

Zij is verliefd op een frikandel

Al jaren op zoek naar het nummer "Zij is verliefd op een frikandel",van Dries Holten ? Of "The love we once knew" van de Walter Trout Band ? Of liever "Vanity islands" van Vitesse ?
Wat deze nummers gemeen hebben is dat ze nooit verder gekomen zijn dan de tipparade; de Top 40 was te hoog gegrepen. Vele singles hebben natuurlijk wel de Top 40 gehaald. Veel rotzooi, maar ook leuke nummers. De meer obscure zijn al jaren niet meer verkrijgbaar.

Binnenkort wordt de website Top40.nl gelanceerd. Daarop verzameld alle nummers (sinds de oprichting in 1965) die ooit in de Top 40 en tipparade gestaan hebben. Tegen betaling te downloaden. Op dit moment is een groep Top 40-fanatici bezig de site van de grond te krijgen. Ik zou het knap vinden als zij werkelijk elk nummer uit het rijke verleden beschikbaar weten te krijgen. Ook op internet staat niet alles.

Vroeger was ik ook een Top 40 fanaticus. Het hoogtepunt van de week was de uitzending ervan op zaterdagmiddag op Radio veronica. Dat heette dan de "Nationale Zaterdagmiddag Gebeurtenis", gepresenteerd door mijn favoriete dj Lex Harding. Op zondagochtend was de herhaling van de eerste 20 "schijven" (en ook dan weer luisteren natuurlijk; flesje cassis bij de hand. Het was immers zondag ?).

Elke week bracht ik een bezoek aan de platenzaak ("Daar ligt er een klaar, zo'n gedrukt exemplaar ,van de Veronica Top 40...")om de nieuwe lijst af te halen. Ik heb ze allemaal bewaard. Schijnen nu collector's items te zijn. Later ontstond de Nationale Top 30 en maakte de Top 40 een aantal moeilijke jaren door. Uiteindelijk kwam het weer goed met het gerenommeerde instituut.
Zelf haakte ik zo'n beetje rond de punktijd af. Zoveel geweldige punknummers kwamen er uit en wat was er van terug te vinden in de Top 40 ? Niet langer mijn cup of tea dus.

1 comment:

Anonymous said...

Het lied zij is verliefd op en frikandel is afkomstig van mijn vader Frans Roovers (Orkest De Nieuwe Vijf) en niet van Dries Holten of wie dan ook..