Thursday, February 19, 2009

Seamail

Ooit wel eens Bono, Balkenende of Poetin willen mailen ? Ik wel (alleen Bono). Probleem is: hoe kom je aan hun e-mailadres ? Of eenvoudiger: je wilt een journalist of columnist een mailtje sturen. Maar vind je ze ?

Op de Universiteit van Stanford (USA) hebben ze daar wat op gevonden: SEA-mail, oftwel Semantic Email Adressing. Het idee is "gewoon" een naam in te tikken, waarna de computer het meest recente adres opzoekt.
Het kan ook op categorie: "alle cd-winkels in Amsterdam", of "alle motorzaken in Schin op Geul" (1 ?). SEA-mail moet het kunnen vinden.

Ik ben benieuwd of het echt werk. Internet zit vol met verouderde gegevens. Veel providers bestaan soms geen eens meer (Zonnet), maar toch blijft de oude naam bestaan als e-mailadres. Zou het dan ook werken ? Ik kom zelf amper meer in mijn Zonnet-adres.

Stel je voor dat iedereen nu "alle Engelse popsterren" zou willen mailen, wat dan ? Daar hebben de onderzoekers ook een antwoord op: slimme, semantische filters. Dus toch specifieker zijn ("Pete "Doherty"), wil je je doel bereiken.
Als het werkt zou het fantastisch zijn. Kan ik eindelijk eens met God mailen, of met Sarkozy. Of is dat hetzelfde ?

3 comments:

willemijn said...

Hoi Joop, ook al ben ik God of Bono niet, ik ga je weer volgen en heb je op mijn netvibes gezet.
Willemijn

Anonymous said...

Leuk ! Idem.

Anonymous said...

Anonymus was ik.