Monday, August 4, 2008

C30C60C90 Go !

"C30C60C90 Go!" was een hit van Bow Wow Wow in begin jaren tachtig. Het was hun ode aan de muziekcassette. Die vierde toen hoogtij, andere opnamemogelijken waren er in feite niet. MP 3 en downloaden waren nog onbekende begrippen uit een verre toekomst.

Derhalve waren de platenmaatschappijen ook bang voor de cassette. Op veel binnenhoezen van lp's stond de waarschuwing "Hometaping is killing music !" Onder een afbeelding van een cassette stond een doodskop afgebeeld...

Sinds ik mijn eerste cassettedeck in 1981 kocht heb ik inmiddels honderden tapes opgenomen, die ik nog (bijna) allemaal afspeel. Niet dat ik geen (download) CD's in huis heb, maar omdat er gewoon goede muziek opstaat. Nu kun je dat allemaal digitaliseren, maar dat wordt een flinke klus. Laat mij maar lekker cassettes afdraaien op mijn dubbeldeckje !

Hoewel in geen verhouding tot het aantal verkochte MP3 spelers en (onbespeelde) CD's, worden er anno 2008 nog steeds cassettes geproduceerd. Laatst bij de Mediamarkt zag ik ze ook in het rek liggen. Gelukkig worden er ook nog cassettedecks geproduceerd.

Vroeger was het bon ton om bv een verzamelcassette voor iemand op te nemen (naar eigen smaak in te vullen) en het hoesje leuk te versieren met mooie afbeeldingen. Lekker ouderwets knippen en plakken. Een soort "Creatief met cassettes" dus.

Jammer dat sommige cassettes de tijd niet doorstaan hebben: ze eindigden door onverklaarbare reden in spaghetti. Je moet dan nog oppassen dat het mechanisme van het cassettedeck niet komt vast te zitten...

No comments: