Monday, July 28, 2008

I'm cool

Laatst werd ik gebeld door een bedrijf: "Heeft u interesse in onze folder met diepvriesproducten" ? Dat verbaasde me zeer. Providers, energiebedrijven, proefabonnementen: alles heeft in de loop der jaren de revue gepasseerd. Maar diepvriesproducten ? Daarvoor kijk ik wel in het vriesvak van de super.

Later viel het kwartje. Dit is was ongetwijfeld een bedrijf dat zich specaliseert in het invriezen van doden, om ze in de toekomst te ontdooien en weer tot leven te wekken. Overigens is dit in Nederland niet toegestaan, maar in de VS zijn er al velen (cryonauten)die zich hebben laten invriezen. Je weet maar nooit he ? Als je je laat begraven of cremeren krijg je nooit meer een kans...

De procedure van het invriezen is gebaseerd op de natuurlijke antivries die sommige dieren in hun bloed hebben, zoals vissen in de Poolzee. Onmiddellijk na het overlijden (van de meestal kapitaalkrachtige) client worden ademhaling en hartslag weer op gang gebracht (ja, dit schijn mogelijk te zijn) en vervolgens wordt het lichaam met ijs afgekoeld tot 1 graad boven Celcius.

Eens, zo is de hoop, ontwaakt de ingevrorene en kan dan weer zijn leven oppakken. Misschien wel voor eeuwig, als de mens de dood eenmaal te slim af is. Je vraag je alleen af in wat voor wereld de ontdo(oi)de wakker wordt. Kan hij nog aarden in, zeg, het jaar 3024 ? Of zal hij dan alleen optrekken met zijn medecryonauten uit 2008 ?

Ik zou zeggen: lees het boek van Simone de Beauvoir eens. In "Alle mensen zijn sterfelijk" is de hoofdpersoon een onsterflijke man die constant alles opnieuw moet ervaren, tot vervelens aan toe. Een eenmalig leven op aarde is toch wel mooi genoeg geweest lijkt mij.

1 comment:

Marina Noordegraaf .... said...

het scenario spreekt in ieder geval tot de verbeelding! ik ga er voor de zekerheid ook van uit dat ik hier eenmalig ben en dat later allang is begonnen :-)