Monday, July 21, 2008

De vis wordt duur betaald

Laatst kocht ik bij de visboer twee rode ponen; kosten; 8,30 E. Ik schrok me rot.Normaal heeft hij de ponen in de aanbieding: 3 voor 2,50. Voortaan alleen nog kopen als ze in de aanbieding zijn ? Ze smaakten in elk geval uitstekend en ze waren lekkker groot.

Zo zie je: de vis wordt duur betaald. En dat in een land waar zoveel vis gevangen wordt. In IJsland is het overigens niet anders, terwijl daar toch ook genoeg vis aan land gebracht wordt.Wil je in Nederland goedkoper vis eten dan is de supermarkt nog een uitkomst. Maar dan niet voor de lekkerbek van AH, want die is niet te vreten. En zalm is vaak goedkoper bij de visboer.

Maar zoute haring of gerookte makreel vind ik prima te pruimen. Ik proef geen verschil met de verse van de visboer. Ik heb daar wel eens een discussie over met mijn pleegvader, die beweert dat voorverpakte vis niet te vreten is. Ik wil met hem wel eens een smaaktest doen. Kijken of hij (blind) het verschil proeft.

Overigens: niet alleen de vis wordt duur betaald. Wat te denken van aardgas ? Daar hebben we enorme voorraden van en hoe duur is dat wel niet ? Alleen omdat in het verleden besloten is de gasprijs aan de olieprijs te koppelen. Waarom niet goedkoop verstrekken aan de eigen bevolking ?
Ik kan me niet voorstellen dat je bijvoorbeeld in het Midden Oosten 1,60 voor een liter benzine betaalt.

No comments: