Monday, August 25, 2008

Buddy told me to do a song called "The message of love"

Jimi Hendrix, Buddy Miles en Billy Cox. Als er ooit een powertrio bestond was dit het wel. Het is goed te horen op de live-cd "Band of gypsies", opgenomen op oudjaarsdag 1969.

Wat volgt is een storm van gitaargeweld (Jimi speelde geen gitaar, hij was gitaar), vermengd met soul. "Stop your shooting" zingt Hendrix in de anti-Vietnamsong "Machinegun". De gierende Linkshandige Fender Stratocaster-gitaar van Jimi ? Ik hoor een ratelend machinegeweer. Zo klinkt een gitaar toch niet ?

Hij was in een slecht humeur die avond. Des te beter, want zo kon hij zijn "bad temper" uileven in de muziek.
Aan eind van het nieuwe jaar zou hij dood zijn, de grootste gitaarspeler ooit. Ik ben geeneens een echte fan van hem: ik bezit een verzamellp en de "Band of Gyspsies". Dat is genoeg.

Laatst hoorde ik een understatement uit de mond van een collega: "Jimi Hendrix speelde wel aardig he ? ".
Tsja, dan val ik wel even stil...Die heeft het niet zo begrepen.

"Oh yeah, happy new year everybody".

No comments: