Thursday, August 2, 2007

Schilders van de velden

Het Stedelijk

Onlangs bezocht ik in het Stedelijk Museum in Alkmaar de expositie "Schilders van de velden" (t/m 15 oktober). Het bevat hoogtepunten van het Gronings expressionisme: felgekleurde landschappen en zelfportretten. Ze zijn gemaakt door de kernleden van het kunstenaarscollectief "De Ploeg", die vooral in de jaren twintig van de vorige eeuw actief was.

Waar is die man gebleven ?

Mijn entree in het museum verliep nogal vreemd. Ik was als eerste om 10 uur binnen o en daardoor blijkbaar verdacht als kunstdief. Ik hoorde al snel een vrouw (de suppoost ?) roepen: "Waar is die man (doelend op mij) gebleven ?" en: "Ik weet toch zeker dat ik net iemand heb zien binnenkomen !". Even later werd er een man op me afgestuurd om kennis met me te maken (?).
Later liep de betreffende vrouw nog regelmatig op de expositie rond; dit ging gepaard
met zware, klossende voetstappen en een rammelende sleutelbos; zeer irritant. Later riep ze hard om haar collega. Voor zover mijn rustige bezoekje aan het museum...
Na mijn e-mail aan het museum werd beterschap beloofd.

Color me badd

In elk geval is de expositie de moeite waard. Mooi zijn vooral de kleuren: alle zeer fel. Veelal zijn het Gronings landschap het onderwerp, of het betreft zelfportretten.
Soms zit het tegen naieve kunst aan, met onwaarschijnlijke perspectieven. Er is ook veel drukwerk verzameld van het collectief De Ploeg: het gezamenlijk uitgegeven blad en vele typografische hoogstandjes.
Al met al krijg ik een sterk verlangen om het Groninghs landschap eens te gaan verkennen en zodoende de wijdsheid en de eenzaamheid van het platteland op me te laten inwerken.

No comments: