Thursday, August 16, 2007

Censuur

Verbrandingen

Ik weet helaas niet meer van welke schrijver de uitspraak "waar men boeken verbrandt, verbrandt men eens ook mensen" is. Hoe vooruitziend echter zijn uitspraak was, bleek later toen men in het Derde Rijk, na het verbranden van o.a. werk van Freud, Remarque en Mann overging tot het vermoorden van joden.

Welkom in Bagdad

Ik moest hieraan denken toen ik las over Saad Eskander, hoofd van de Iraakse Nationale Bibliotheek (INLA) in Bagdad. Hij houdt op internet een (onregelmatig) dagboek bij over zijn ervaringen aldaar.
Na eerst plundering en brandstichting te hebben doorstaan, probeert de INLA er het beste van te maken. Dat valt niet mee: elk beroep op steun aan de gouverneur van Bagdad en het hoofd van van de grote Raad stuit op onbegrip: zij willen niet, als zijnde fundamentalisten, dat seculiere bibliotheken concurreren met de moskeeen en andere religieuze centra.

The eyes of Texas

Als je dit leest besef je weer hoe blij wij kunnen zijn met onze onafhankelijke en vrije bibliotheken in het westen.
Hoewel: ik hoorde van collega T., die daar op vakantie was, dat in het in Texas ( Bush-state), onmogelijk is om boeken over terrorisme in de biliotheken te vinden; ze zijn er verbannen. Voor zover de Amerikaanse democratie.

INVD: weg ermee ?

Ook in Nederland moeten we alert blijven op censuur in de bibliotheken onder het mom van terrorismebestrijding. Zo is het personeel van de Stadbibliotheek al gevraagd om geen informatie over leengedrag van leners aan de politie te overhandigen (mocht daar om gevraagd worden); dergelijke verzoeken dienen dan aan de directeur gericht te worden.
En wie weet wat de INVD allemaal in zijn schuld voert ?
In deze blog is het woord "terrorisme" ook al een paar maal gevallen. Ben ik nu ook verdachte ?

www.bl.uk/iraqdiary.html

1 comment:

Marina Noordegraaf .... said...

ik denk dat je de great firewall of china niet doorkomt :-)
http://www.greatfirewallofchina.org/