Tuesday, August 21, 2007

Check this out

Nieuwe verslaving ?

Ben jij ook zo'n e-mail verslaafde die dertig maal per uur zijn e-mail checkt ? Bang om iets belangrijks te missen ? Dan hoor jij misschien ook tot een nieuwe groep verslaafden: mensen die compulsief mailen/mail lezen. In de Verenigde Staten zijn er al therapieen om dergelijke mensen te helpen.
Soms gaat het ook wel ver: e-mail bekijken in je vakantie, in de tijd van de baas, op je laptop of mobiel. In feite is het een constante druk die je ook eens moet negeren anders heb je geen rust meer. Dat is het voordeel als je thuis (nog geen) internet hebt, zoals bij mij het geval is. Dat geeft 's Avonds veel rust.
Sommige mannagers ontvangen zo'n 150 e-mails per dag; dan wordt de druk wel erg groot. Die denken bij het woord "emaille" al automatisch aan e-mail...

Wetenswaardigheden

Tijdens het werk check ik ook regelmatig mijn mail, toch zeker wel een paar maal per uur, moet ik bekennen. Daar zit natuurlijk ook werkmail bij, maar een groot deel is prive. Tja, dat heb je als je thuis geen mail hebt.
Wel eens verwonderlijk overigens hoe vrienden met mail omgaan. Sommigen zijn traag met het beantwoorden van je mailtje. Vaak krijg ik ook geen antwoord op een vraag die ik stelde. Met weinigen heb ik een echt leuk e-mail contact: mail waarin je wat belevenissen of wetenswaardigheden uit wisselt.
Toen ik met mailen begonnen had ik leuk, regelmatig e-mailcontact met vrienden verwacht, maar dat valt tegen. Ondertussen heb ik mijn verwachtingen bijgesteld: e-mail is er (blijkbaar) voornamelijk voor het maken van afspraken. Het zij zo.
Wat zijn jullie ervaringen ?

3 comments:

lidia said...

Toen ik op vakantie was in Praag kon ik het rustig loslaten, maar toen ik zag dat je in het hotel kon internetten mòest ik even mijn mail kijken!
Mailen vind ik vooral handig omdat ik niet van telefoneren hou, nu kon je rustig je vraag stellen en toelichten zonder het gevoel iemand te storen. Maar ja, de één reageert inderdaad attenter dan de ander. Mailen is in mijn ervaring veel oppervlakkiger dan het ouderwetse brieven schrijven.
Ga je nog schrijven over je OBA ervaring trouwens?

joop said...

Ik zal inderdaad nog wel wat vertellen over mijn ODE-ervaringen.
Er valt wel een en ander over te vertellen...

Marina Noordegraaf .... said...

ik heb meer E-mailverwerkingsproblemen (too much!) en RSS-verslaving :-)

E-mail werkt voor mij vooral goed voor afspraken, afstemmen, mededelingen.