Saturday, August 11, 2007

Op en naast elkaar met zijn allen

Bakkie doen ?

"I never talk to my neigbours, I'd rather not get ivolved"...Zo luidt een citaat uit een nummer van de onovertroffen band The Smiths.
Onderzoeksbureau Motivaction deed in opdracht van Douwe Egberts onderzoek over hoe de Nederlander tegen contact met zijn buren aankijkt. Veel koffie leuten bij elkaar is er niet meer bij.
Tegenstrijdig eigenlijk: 77 % van de ondervraagden vindt dat gemeenschapszin bijdraagt aan de gezelligheid van de buurt. Probleem alleen is: wie neemt het initiatief tot contact ? Veel mensen zijn bang om contact te leggen met hun buren of weten niet hoe dat aan pakken.

Brievenbus

Zelf heb ik geen moeite om contact met de buren te maken en af en toe een praatje te maken. Dat vind ik ook wel genoeg. Bij de huidige buren (hoe aardig de meesten ook
zijn) voldoet dat.
Jaren geleden leefde ik een flat waarbij de buren ook op elkaars verjaardag kwamen en gezamenlijk naar een toneelstuk gingen. Dat was uitzonderlijk. Nu ben ik al lang blij als er niet te veel geluidsoverlast veroorzaakt wordt en dat buurman Jan of Gerard tijdens een vakantie mijn brievenbus leegt.

Opvallend is dat je met de allochtone vrouwelijke buren geen contact krijgt. Meestal zijn ze zelfs niet in staat om te groeten. Tot zover integratie...
Dan zijn er nog verschillende activiteiten in het "wijkcentrum", ook bedoeld om de wijkbewoners bij elkaar te krijgen. Daar doe ik in elk geval nooit aan mee. Het heeft ook iets benauwends: contact met de wijkbewoners. Ik ga liever mijn eigen gang.

Winkelcentrum

Aan de andere kant ben ik aardig ingeburgerd in het nabijgelegen winkelcentrum "De Hoef". Ik maak eens een praatje met sigarenboer Pomstra (rijdt ook motor en doet mee aan popquizzen), de groentenboer en de immer populaire visboer.
De Aldi onder mijn flat probeer ik zoveel mogelijk te mijden: het is sfeerloos en er staan altijd lange rijen. Bovendien werken ze daar nog met centen; voordat je het weet sta je buiten met een handvol centen aan wisselgeld.

Om terug te komen op de directe buren: het is ook altijd handig om een paar goede contacten te hebben voor als je geen knoflook of boter in huis hebt. Sowieso kun je elkaars hulp wel eens nodig hebben.
Toch: het liefst zou ik in groot aleenstaand huis in een bos willen wonen. Maar ja: wie wil dat niet ?

No comments: