Saturday, July 21, 2007

Welkom in de ODE

Het botel

Afgelopen woensdag had ik een sollicitatiegesprek in de nieuwe hoofdvestiging van de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA), de zogenaamde ODE.
Na eerst door een zonnig Amsterdam gewandeld te hebben ben ik op weg gegaan naar het pronkstuk der openbare bibliotheken in Nederland. De tocht ging vervolgen langs het drijvend Chinees restaurant en de "hotelboot" (double room for 84 Euro !), beide gelegen aan het IJ. (Overigens: moet je je voorstellen wat een fijn uitzicht je vroeger vanaf het centrum van Amsterdam op het IJ had, voordat het station gebouwd werd).

Kinderziektes ?

Aangekomen in de ODE (moet nog uitzoeken waar die naam voor staat) ging meteen het alarm af en moest ik mijn rugzak min of meer leeg maken. Het bleek dat het ging om het boek "Het Bureau", van de Stadsbibliotheek (Haarlem). Zouden ze dat alarm niet eens "individueler" kunnen maken ? (Zodat bijvoorbeeld de gekochte Hema-rookworst niet als een vals alarm bij de de Trekpleister af gaat ?).
Enfin, na dat akkefietje vroeg ik de portier naar de heren met wie ik een afspraak had. Hij had nog nooit van hen gehoord. Even later ging het licht alsnog bij hem branden en konden we richting lift, die na een kwartier aankwam. Kinderziektes zullen we maar zeggen.
In elk geval liep het gesprek goed; nu hangt het nog van de "bekwaamheidstest" af, die ik nog moet afleggen.

De nieuwe Bijenkorf

Het is een overweldigende bibliotheek, de ODE. Het roept associaties op van een groot warenhuis: eerst bestijg je een enorme trap en dan wordt je omringd door enorme kasten met boeken. Elke etage heeft een eigen afdeling afdeling: volwassenen, jeugd, muziek etc. Uiteraard zijn er roltrappen en liften aanwezig.

Het uniform

Het personeel draagt bedrijfskleding: ze zijn allen in het zwart gekleed. Een beetje saai eigenlijk. Een fris kleurtje had er wel bij gemogen. Ook opvallend: de grote hoeveelheid bewakingspersoneel (alleen allochtonen). Veilig en nuttig wellicht, maar toch hou ik er niet van (van bewakingspersoneel bedoel ik).
Positief zijn natuurlijk wel de grote aanwezige collectie en de ruime openingstijden, en niet te vergeten, de goede bereikbaarheid van de ODE.

Als het goed is ga ik er aanstaande zondag werken. Je hoort nog van mijn ervaringen. Het is in elk geval wel spannend.

3 comments:

lidia said...

Ode betekent vast Ooster Doks Eiland, viel me ineens in.

Unknown said...

Een tripje naar A'dam voor de ODE lijkt me wel wat. Ik weet dat Matty en Wilma er ook een zondag gaan werken. Heb je ook het berichtje van Jantweepuntnul gelezen en de fotoreportage gezien? Ik wens je een fijne werkdag en Ode an der Freunde. Erwin.

joop said...

Goed gevonden, Lidia !
Ik zal het zondag eens vragen of het klopt.