Friday, May 18, 2007

Mensen onvoorzichtig met sekshulpmiddelen

Zo, nu heb ik meteen je aandacht. Een pakkende kop is het halve werk.
Dat hebben krantenmakers ook door. Alleen zou bovenstaande aandacht-trekker niet snel gebruikt worden in het NRC of Volkskrant vanwege zijnde te "banaal".

Appie en Bruna

Hij komt uit de "Metro" van afgelopen woensdag. Dat is een van de vier gratis dagbladen die dagelijks gratis verpreid worden. Sinds kort is er ook de "Dag".
Terwijl de oplagecijfers van de "grote" kranten kelderen, groeien de oplagecijfers van de Metro/Spits/Pers/Dag als nooit tevoren. De Dag wordt zelfs bij Albert Heijn verspreid en de De Pers bij Bruna.
De enige die iets wezenlijks toevoegt aan de reeds bestaande kranten is De Pers. Die heeft nog een zeker niveau. Het is een krant met leuke invalshoeken, en een krant die ook zelf op zoek is naar nieuwe trends.
De andere drie voegen niet veel toe: veel babes (wel prettig af en toe natuurlijk), sport en showbizz. Soms lijkt het wel of ze gesponsored worden door MTV of Hollywood.

Musicals

Toch, als ik met de trein reis lees ik ze alle 4. Je kunt er ook niet omheen: de coupes liggen bedolven onder de krantjes. En, ik geef het toe, het is leuk om af en toe wat pulp te lezen. Ben je toch weer in op de hoogte van het hoe en waarom van de arrestatie van Paris Hilton en de nieuwste musical van Albert Verlinde. Sowieso pik je uit alle krantjes toch wat nieuwtjes mee. Zo las ik in de Spits dat er ook lovergirls (in tegenstelling tot loverboys) bestaan.

Oud versus jong en fris

Maar een doorwrochte film -of boekrecentie zul je er niet aan treffen. En dat geldt ook voor CD's. Maar goed, daarvoor moet je die tabloids ook niet lezen.
Bovendien, alleen de Volkskrant elke dag wordt ook saai. Het is soms onvoorstelbaar hoe een nieuwsfeit dagenlang uitgemolken wordt. Ik denk ook niet dat de redactie veel jonge lezers aantrekt.
Wat dat betreft is De Pers fris, krachtig en jong en is de Volkskrant een Oude Meneer. Hoe lang zou het nog duren voordat ook hij overgaat op tabloid formaat ?

Komende week ga ik weer als vrijwilliger mee met De Zonnebloem (naar Limburg), dus mijn eerstvolgende bericht zul je aantreffen na Pinksteren. Zal ik een uitgebreid verslag van mijn ervaringen aldaar.