Friday, May 11, 2007

Een aangename bijverdienste

Hooikoorts

Al jaren verdien ik wat bij met het geven van mijn mening. Ik sta bij verschillende marktonderzoekbureaus ingeschreven en regelmatig word ik gebeld. Het is een leuke bijverdienste: 50 Euro voor twee uur kletsen.
De onderwerpen zijn divers: aan de deelnemers wordt de mening gevraagd over zulke uiteenlopende onderwerpen als neusspray voor hooikoortslijders, via de nieuwe campagne van Kawasaki tot het imago van de chemische industrie (nogal slecht, bleek).

The image has cracked

In het kort komt het erop neer dat een fabrikant of organisatie graag de mening van de "gewone consument" wil weten. Dat kan een bestaand product betreffen of een nieuw product. Of een nieuwe reclamecampagne of het imago van een bedrijf/product.
Alles mag gezegd worden, er zijn geen taboes. Des te meer mening des te beter. Dat komt mooi uit, want ik heb overal een mening over...

Groepsgevoel

De ene keer heb je een 1 op 1 gesprek met de onderzoeker, de andere keer is het een groepsgesprek van 1 a 2 uur. Grappig dat je na afloop van zo'n groepspgesprek al een soort band met elkaar hebt. Al snel heb je je voorkeuren of antipathieeen voor een mededeelnemer. Irritant is wel dat sommige mensen te lang van stof zijn of gaan uitwijden over niet relevante zaken.

Hamer

Een paar leuke onderzoeken waar ik een goede herinnering aan heb ?
Ik vond het leuk om mee te doen aan een onderzoek over hoe de PvdA campagne zou moeten voeren. Een aangename bijkomstigheid waren de heerlijke broodjes paling die geserveerd werden en het fraaie uitzicht over Amsterdam.
In het algemeen is de catering trouwens goed verzorgd; alleen vorige week bij een onderzoek over hoe er door de consument over de chemische industrie gedacht wordt waren er rond 6 uur geen broodjes. Schande ! We moesten het doen met zoutjes.
Verder vond ik het leuk om nieuwe campagnes van de NS, Praxis en Yamaha te beoordelen. Met het ene onderwerp heb je natuurlijk meer dan het andere. Van Yamaha kregen we als een tas vol reinigingsproducten voor de motor mee en van Praxis een hamer.

Stop er toch mee !

Wat minder leuke onderwerpen zijn er ook; vooral over roken kan eindeloos gezeurd worden: zie je het pakje als man of vrouw ? Hoe staat de persoon die dit rookt in het leven ? Is het een succesvol persoon ? Vooral voor de sigarettenindustrie is imago blijkbaar alles.
Al met kom je nog eens ergens en ik maak er vaak een gezellig middagje van.
Je moet er wel tegen kunnen dat het vraaggesprek gefilmd wordt en dat er andere mensen (van de opdrachtgever) in een kamer meekijken.
Alles opnamen worden wel weer gewist, dat dan weer wel.

Enige marktonderzoekbureaus:

VWO
Probitas
Motivaction
Fredhelms

1 comment:

Marina Noordegraaf .... said...

kan me goed voorstellen dat je dit leuk vindt! als ik (priori)tijd over had, zou ik zeker meedoen :-)