Wednesday, December 27, 2006

call me superbad

"Mr.Dynamite", alias de "Hardest working man in showbizz", alias The Godfather is niet meer...
We hebben het natuurlijk over James Brown, die Eerste Kerstdag op 73 jarige leeftijd overleed.
Hoewel al lang over zijn hoogtepunt heen trad hij nog vaak op.

Het beste werk leverde hij in de jaren zestig met hits als "Sexmachine (feel like doing it)", "Hot pants" (a woman gotta use what's got just to get what she wants)" en "Call me superbad"
(Alleen die titels al !).
Hij had natuurlijk ook een retestrakke begeleidingsband tot zijn beschikking, de JB's. Die speelden werkelijk geen noot te veel.
Prachtig zijn de tv-opnames van James Brown waarin hij zo'n drie, vier toegiften geeft en op het
laatst ondersteund wegens uitputting het podium moet verlaten...

Hij begon trouwens al in de fifities muziek te maken. Ik vind zo'n nummer als "Nightrain" uit die tijd fantastisch. Elke keer als ik 's avonds op het station sta komt het nummer omhoog borrelen
("All aboard ? The nighttrain...")

Jammer genoeg had James ook zijn mindere trekjes: hij is veroordeeld geweest voor mishandeling van zijn vrouw en voor verboden wapenbezit.
Maar goed: zo'n grootheid kun je wat vergeven.
Toch ?

Overigens ben ik er voor mezelf niet uit wie de "Godfather of Soul" is.
Aan de ene kant zeg ik Otis Redding (met zijn fantastische stem en voordracht) en aan de andere James Brown, die weer een stuk funkier was.
Twee koningen op een kroon, kan dat ook ?

2 comments:

Marina Noordegraaf .... said...

Ha Joop,
Tuurlijk kan dat ook.
Al gezien dat ik je getikt heb?
Zie mijn blog
Groet, Marina

lidia said...

Ha Joop,
Er is een ware popjournalist aan jou verloren gegaan. Had je die ambities ooit al? Of komt het naar boven sinds de weblog?