Daar hadden die coureurs vast flink op geoefend: hoe spring ik zo snel mogelijk van de ene motor op de andere (klaarstaande). Het zag eruit als een kikkersprong, een heel gek gezicht.
Het was een primeur in de geschiedenis van de Moto GP: tijdens de race van motor van verwisselen. Een echte pitstop zoals in de Formule 1 kan je het niet noemen: banden werden er niet verwisseld.
Het circuit in Australie afgelopen zondag was zo heet dat de banden van Bridgestone het niet de hele race zouden uithouden.
Afgesproken was dat de rijders na 9 ronden binnen zouden komen voor hun motorwissel. Dat ging bij iedereen goed, behalve bij Marquez. Zijn Repsol-Honda team besloot hem na 10 ronden, aan de kop rijdend, naar binnen te halen.
Het gevolg was dat de Spanjaard de zwarte vlag van de wedstrijdleiding kreeg: diskwalifikatie dus, en weg mogelijk 25 punten voor de winnaar in Australie.
Wat Repsol bewogen heeft tot deze domme actie is nog een raadsel. Kunnen ze daar niet tellen aan de pitsmuur ? En ja, daar sta je dan als coureur met je motor van 1.000.000 pond...
Het kampioenschap was bijna binnen voor Marquez, maar ligt nu weer open doordat grootste concurrent Lorenzo op de Yamaha wist te winnen.
Enfin, misschien zijn de kijkers op deze manier wel de winnaar: in de laatste 2 race moet het kampioenschap nu beslist worden.
No comments:
Post a Comment