De locomotief van de 1200 serie, gebouwd v.a 1953, rijdt, ongelooflijk genoeg, nog steeds voor de NS naar Oost-Europa. Sommige hebben er zelfs al zo'n 11.000.000 km opzitten. Vergelijk dat eens met het wanproduct uit Italie: de Fyra.
Maar ja: in de 'jaren 50 en '60 beschikten we nog over de fabriek "Werkspoor NV", hofleverancier van de NS. Helaas later opgeheven omdat ze de concurrentie met het buitenland niet meer aankon.
In landen als Duitsland en Frankrijk steunde de regeringen gelijksoortige fabrieken flink, in Nederland werd door de overheid de hand op de knip gehouden.
Dit alles was te zien in "Andere tijden" van afgelopen zondag. Hierin bleek ook dat Nederland meer heil zag in de
dienstenindustrie, zoals banken, verzekerings en luchtvaartmaatschappijen etc. En dan hebben we het nog niet over de latere internetbubble (al la Worldonline).
Fokker werd verkwanseld, evenals DAF en de Ford-fabriek in Amsterdam. Gelukkig bleef DAF trucks wel overeind (en met succes). Je ziet wat nu de gevolgen zijn: Nederland kan zelf geen trein, auto en vliegtuig meer bouwen. In dat opzicht zijn we geheel afhankelijk van buitenlandse fabrikanten als Ansaldo Breda geworden..
4 comments:
waar komt de naam Breda dan vandaan?
Zolang we in Nederland onze neus ophalen voor handenwerk zullen we het moeten doen met de dienstensector.
Het begint al in het onderwijs. Als je met je handen gaat werken ben je zogenaamd niet zo slim. Slim ben je pas als je veel boekenwijsheid kunt opnemen. Tsja.
Bij AnsaldoBreda denken ze nog steeds dat ze met handenwerk een vliegtuig hebben gebouwd,wat niet eens een trein is.
En ook geen Turfschip.
Post a Comment