Zeker niet kijken als je binnenkort gaat vliegen: de 10-delige DVD box "Aircrash Investigations". Ik zit nu op DVD nr.7 en ik kan er geen genoeg van krijgen. Elke avond 2 schijven in de speler schuivend huiver ik met volle kracht.
De waargebeurde rampen zijn goed nagespeeld, met goede acteurs en uitstekende animaties. De oorzaak van de crash wordt uitvoerig ontleed: menselijk falen heeft een grote invloed. Vooral als piloten van een vast omlijnde schema's/procedures moeten afwijken gaat het fout. Met alle apparatuur aan boord die het werk doet, wordt het eigen initiatief om deskundig in te grijpen ontmoedigd.
Miscommunicatie met de toren, onduidelijke onderlinge gezagsverhoudingen en simpelweg panne doen de rest. Vliegen met te weinig kersosine en dat niet genoeg duidelijk maken aan de verkeersleider ? (de piloten lieten zich met een nagenoeg lege tank naar een vliegveld 25 km verderop verwijzen). Crash gegarandeerd. Slechte reparaties ? Ook een crash.
En nu mag 2012 wel een van de veiligste jaren zijn, dat belette niet dat er voor de kerst een toestel in Moskou neerstortte.
In DVD nr. 7 is de crash van een JAL 747 te zien die neerstort in de bergen. Het is de grootste vliegramp met een enkel toestel ooit (de crash op tenerife in 1977 is nog steeds de grootste luchtramp ooit).
En dat alles omdat het staartdeel met 1 rij klinknagels ipv 2 rijen klinknagels werd gerepareerd (na een eerder incident). Gevolg: verder vliegen zonder staart .. (dus niet)..
1 comment:
Verder vliegen zonder staart? Dan is er niks meer aan.
Post a Comment