Friday, January 25, 2013

Correspondentie schaak

Voor het internet-tijdperk bestond er nog zo iets als "correspondentie schaak". Via de post stuurde je over en weer je zet per brief. Daar lachen we nu om, maar het was vroeger de manier om met een verre opponent te kunnen schaken. Uiteraard moest je over het nodige geduld en een groot aantal postzegels beschikken, maar dit terzijde.

Gelukkig bestaan er nu veel internet-schaakprogramma's, zoals Chess Com. Schaken tegen de hele wereld is nu binnen handbereik. Zo speelde ik al tegen spelers uit Birma, India en de USA.
Opvallend weinig spelers uit Afrika trouwens, come to think of it. Minder toegang tot internet waarschijnlijk. Of zouden Afrikanen niet zo houden van schaken ?

In elk geval: Chess Com is zwaar verslavend. Al heb ik het zo ingesteld dat ik maar 1 zet in de drie dagen hoef te doen, ik moet toch desondanks elke dag virtueel schaken.
Ken je dat gevoel: 2 seconden nadat je die fatale zet deed besef dat het einde betekent van jouw partij: mat ! Dat is heavy. Aan de andere kant: elke overwinning is heerlijk, vooral tegen een opponent met een rating van 200 hoger.

Zit nu op een rating van 1362 en daar ben ik tevreden mee, al is altijd het streven om de 1400 te bereiken en vast te houden. Soms schommel ik rond de 1400, maar die rating is moeilijk vast te houden. Af en toe volgt er een geleidelijke afdaling naar bijvoorbeeld 1310. Dan is het eerste streven om niet onder de 1300 te belanden: zo laag wil ik niet zakken !  

De Noor Carlsen gaat zo goed als zeker het Tata Chess Tournament winnen, 8 zeges heeft ie al behaald. Als ie wint komt zijn rating boven de 2900. Zo hoog heeft nog nooit een grootmeester gestaan. I still got a long way to go...

1 comment:

Anonymous said...

Hou vol!