Saturday, January 12, 2013

Kijk en luistergeld

In de UK beweren 13.000 kijkers alleen een zwart wit TV in huis te hebben. Wel wat raar anno 2013. Wie kijkt er immers alleen nog zwart wit ?
Het zal er mee te maken hebben dat je er als kijker meer kijkgeld betaalt voor het bezit van een kleuren TV. Alsof het wat uitmaakt of je in zwart wit of in kleur naar de BBC kijkt...

Gelukkig is in Nederland het Kijkgeld allang afgeschaft, evenals het betalen voor een radio in huis. Het was toch zo´n 100 gulden per jaar in mijn herinnering. Niet dat ik het ooit betaald heb, ik was een zwartkijker pur sang.

Dat gaf wel een zekere onrust. Elk moment kon de inspecteur van de Dienst Kijk en Luistergeld onverwacht aanbellen om de achterstallig gelden te innen. Nu was het trouwens wel zo dat de rekening nooit verder terug ging dan een jaar. de burger die dus al 5 jaar illegaal bezig was had zodoende toch 4 jaar gratis genoten van radio en tv.

Ik ben ook wel eens opgebeld door de Dienst kijk en Luistergeld met de vraag of ik `echt geen tv of radio in huis had ?` Ik ontkende, hoe ongeloofwaardig ook. Want wie heeft er niet op zijn minst een radio in huis ? Werkelijk iedereen, al is het maar een wekkerradio.

Enfin, ik ben er mee weg gekomen. Maar later zou ik, als DJ bij radiopiraat `Swets`, nog genoeg in aanraking komen met de overheid, in de vorm van de RCD, de Radio Controle Dienst.
Hoe vaak we niet werden binnengevallen door de heren, zeker 6 keer totaal. Meestal werd de zender dan in beslag genomen door de overheid. de laatste keer zelfs de zendmast. En toe was het echt einde oefening.
En waarom ? We deden niemand kwaad en stoorden het vliegverkeer ook niet.


Zo zie je dat je het tegen de overheid toch nooit redt. Betalen zul je. Is het niet vanwege de constante accijsverhogingen op sigaretten, dan is het wel voor de verhoogde BTW. Of voor 6 Euro `administratiekosten` bij een boete...





No comments: