Saturday, December 3, 2011

Sssssssssst (iltecoupe)

Vanmorgen wonderbaarlijk rustig in de trein naar Haarlem. Zeker vanwege het weer. Normaal gesproken zit het dan al vol met fiefe "Zwitserlevers" die met hun voordeelurenabonnement de coupe bestoken met hun blije gepraat op de vroege zaterdagochtend. Lekker op stap, het is weekend !

NS wil de stilte in de zogenaamde stiltecoupe's strenger gaan handhaven. Maar wat is dat precies, "stilte" ? Betekent dat niet praten met elkaar ? Een verbod op hard niezen, juichen, kotsen en hoesten ? Bellen mag in elk geval zeker niet; dat staat op het raam in grijze, "rustige" letters.

Nog best wel moeilijk, om met zijn tweeen of meer een (paar) uur stil te zijn. Toen ik onlangs met mijn vriendin naar Venlo reisde hebben we nog heel afgepraat en gelachen, al was het op gedempte toon. Roos belde zelfs nog, tegen alle geboden in, met haar vader over onze aankomsttijd (maar ging later wel in de hal bellen, da's waar).

Helemaal je mond houden is volgens mij alleen mogelijk als je alleen reist. In gezelschap wil je op zijn minst verbaal communiceren. Kan NS svp duidelijke "stilteregels" opstellen ? Dan weet ik waar ik aan toe ben.

2 comments:

Anonymous said...

Gedempt praten aub. En alleen over leuke interessante actuele zonnige zaken. ;-)

Anonymous said...

viefe... oud woord, veelvuldig fout gespeld

regels, regels, met gevoel iets van durven zeggen, dat helpt (vaak)

zo niet: zen-nen!