Wednesday, December 21, 2011

130

Uiteraard springen een aantal mensen uit hun vel bij het besluit dat op geselecteerde snelwegen de snelheid "maar liefst" naar 130 gaat. Alles argumenten worden door de politiek correcten ter berde gebracht om dit "onzalige besluit" te saboteren.

Wetenschappelijk is er niets wetenschappelijk aangetoond, maar het zou meer verkeersdoden veroorzaken en slechter zijn voor het milieu.
Feit is dat er nu ook al sneller gereden wordt dan 120 (doe ik zelf ook); is dat veel gevaarlijker dan 120 ? Ik denk het niet dat niet.

De uitstoot van gassen wordt iets verhoogd, dat is waar. Maar het milieu gaat toch al ten onder. Als wij niet 10 km harder rijden dan pompt China nog wat extra fijstoffen in de lucht.
Als de vermeerderde uitstoot van uitlaatgassen het grootste bezwaar is tegen de snelheidsverhoging kunnen we ook wel bepalen dat de maximum snelheid naar 100 moet (Zoals nu al geldt tussen Amsterdam en Utrecht (een gotspe op een 8 acht baans snelweg).

Na alle verkeersonvriendelijke maatregelen van de afgelopen jaren wil dit kabinet eens wat terug doen in de vorm van een lichte snelheidsverhoging en dat waardeer ik.
En het gaat niet om de 2,5 minuten tijdswinst. Nee, het is een kleine compensatie voor de belachelijke verhoging van de verkeersboetes per 1 januari. Een heel kleine compensatie slechts.

4 comments:

Anonymous said...

In een bezuinigingsronde geld uitgeven omdat we ons even kunnen uitleven op de snelweg?
Laat ze de subsidies voor cultuur maar meer intact houden. Lijkt me iets verhevener om je daarmee te amuseren..
Die stinkauto's rijden evengoed wel. Ik pleit voor verhoging van de brandstoftax, motorrijtuigenbelasting, tolwegen, bpm, extra slurptax en verlaging van de maximum snelheid tot 100km/uur. Winst voor de schatkist en het milieu. Wie zou daar nu tegen kunnen zijn? ;-)

joop said...

Anonymous: Jij denkt precies tegenovergesteld aan mij. Zeker geen eigen vervoer (liefhebber) ?

Jouw redenering volgend kunnen we het beste alleen maar treinen en, bussen toestaan.

En ja: dat is beter voor het milieu.
Maar is het leuker ?

Anonymous said...

Andre Kuipers gaat op dit moment ± 28000 km/uur. Hij mag van mij wel naar ± 30000 km/uur. Of hij dan eerder thuis is weet ik niet. ;-)

joop said...

Ja, tegen de snelheid van Kuipers, "our man in space", kan niemand op.

Hij draag dan ook een heel veilige helm, dan kan het.