Tuesday, August 23, 2011

De Heerlijkheid revisited

Er passeert een ronkende Ferrari, een oude Mercedes en een Porsche a la James Dean. Zomaar de oogst van even op het terras hangen in Bergen. Vooral in het centrum krioelt het in de zomer van de mensen, auto's en motoren.

Nu mag Heemstede (waar ik ook wel eens kom op zondag) ook poenig zijn, qua atmosfeer haalt dat dorp het toch niet bij Bergen. Er is ook minder toerisme. Wat de kustplaats ook voor heeft is de rijke kunstgeschiedenis. Onlangs las ik over een verdwenen kunstenaarscafe in de Kleine Dorpsstraat (waar ik vroeger op kamers woonde). Nooit van het bestaan geweten.

En niet te vergeten restaurant "Het huis met de pilaren", waar ooit Jacques Brel nog eens optrad. En niet te vergeten het DKW museum en filmhuis "De Zwarte Schuur", gelegen in het bos.

Ook zo lekker dat de supermarkt op zondag open is, by the way. Geen flauw gedoe met pas opnen om 16.00, zoals in Alkmaar. Eerst even zwemmen op zondagochtend en dan naar de AH. Kleine, fijne geneugten. Net als een heerlijk Italiaans ijsje van Pane, bij de Ruinekerk.

Afgelopen zondag was er in Bergen aan Zee een kunstmarkt en onlangs in het centrum een ruime boekenmarkt. Het jazzfestival moet nog beginnen. Wat een leven in de brouwerij. En half september is het allemaal weer voorbij en wordt De Heerlijkheid weer een slaperig dorpje.

Maakt niet uit, een kwartiertje op een bankje, cola in de hand, blijf ik toch doen.

1 comment:

Anonymous said...

en soms levert dat ook nog verrassende vondsten op, begreep ik recent van deze 'Heerlijke' blogger