Thursday, August 18, 2011

All around the world

Ik werk nu ook in het onlangs geopende nieuwe filiaal van de Bibliotheek IJmond-Noord
in Heemskerk. Het is een prachtig gebouw, samengevoegd met het nieuwe gemeentehuis.

Heel modern en ruim opgezet en uiteraard volgens het "display" concept, d.w.z. meer ogend als een boekenwinkel, met op tafels uitgestalde boeken. Het oogt een stuk uitnodigender dan de traditionele rijen met boeken achter elkaar. Nu is de collectie op "Werelden" gerangschikt, zoals Vrije Tijd, Hobbies en Werk en Economie.

Nadeel is dat het soms moeilijker zoeken is. I.p.v.simpelweg de nummering op de boeken te volgen moet je bedenken in welke "Wereld" het staat.
Soms kom ik nog steeds voor verrassingen te staan. Gisteren verwachtte ik een boek over beelden maken bij de afdeling Vrije Tijd, waar ook de boeken staan over zelf schilderen, handwerken en tekenen. Maar nee: beeldhouwen valt onder Kunst.

Al met al vergt het nieuwe concept meer van de bibliothecaris anno 2011. Voortdurend dienen de displays bijgevuld en geordend te worden. Rommeligheid is uit den boze. Ruimde ik in het verleden voornamelijk non-fictie op de volwassenen afdeling op, nu is het de bedoeling ook romans en de jeugdafdeling op te ruimen. Maar goed, zo kom je nog eens ergens...

Nadeel van het nieuwe pand zijn de afstanden. Het is een enorm langestrekt gebouw, in feite onoverzichtelijk. Mijn bureau staat in het midden, bij de entree. Dat is mooi. Het is alleen ver verwijderd van de boeken links in de hoek en boven (en de lift werkt nog niet !). Heeft een klant daar een vraag dan is het een aardig stukje wandelen naar het inlichtingenbureau...

Uiteraard loop ik ook rond, maar door het vele opruimen kom ik daar vaak niet aan toe. En zo mis je een beetje het overzicht. Enfin, uiteindelijk is het wel een kick in zo'n moderne bibliotheek te werken.

1 comment:

Anonymous said...

zeker voor een moderne man