Tuesday, January 25, 2011

Winterdip ?

Zal het er mee te maken hebben dat wij vinden dat we het recht hebben om altijd gelukkig te zijn ? Ik heb het over de "winterdepressie." Gevolg daarvan: niet meer je bed uit kunnen komen, slecht slapen en ziek melden op het werk.

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij heeft iedereen er wel eens last van in de winter. Er staat niemand te trappelen om 's ochtends in de winter, in het donker, met de blote voeten op het koude zeil, op te staan ? Kijk naar de natuur: daar staat ook alles op een laag pitje in de winter.

Chronobioloog Haffmans geeft tips in de Volkskrant om de winterdip te bestrijden.
Ga sowieso naar buiten, hoe slecht het weer ook. Sta vroeg op, hoe laat het de vorige avond ook geworden is. Hersenonderzoeker Swaab vult aan: "Overdag buiten lopen, geeft nog altijd meer licht dan een lamp binnen. Ook bij bewolkt weer."

Gelukkig beoefen ik zelf al jaren de "anti-winterdepressie therapie." Ik ben altijd vroeg wakker, ook al sta ik niet meteen op. Wel meteen de gordijnen van de slaapkamer open: ik wil de zon zien opkomen. Vervolgens krantje lezen in bed, met verse koffie en muziekje.

Als ik niet hoeft werken ga ik fietsen en zwemmen, hoe slecht het weer ook. Alleen al het buiten zijn geeft veel kracht. Het is een hel om de hele dag "verplicht" binnen te moet hangen. Come on: move on up ! Trouwens: de lente komt er aan.

1 comment: