Friday, November 12, 2010

Gouden glasbak

Bloemendaal heeft de "Gouden Glasbak 2010" gewonnen. Per hoofd van de bevolking werd in die gemeente het meeste glas ingezameld.
Hoe zou dat komen ? Zouden de Bloemendalers grote innemers zijn ? Eten ze daar voornamelijk potgroenten, of is het puur milieubewustzijn ? Het kan ook zijn dat er in Bloemendaal de meeste glasbakken per hoofd van de bevolking staan. Of de meeste glasbakken dichtbij huis.

Als ik glas wil inleveren moet ik eerst "het hoekje om". Bij de vuilcontainers dichtbij staat er geen (en ook geen plasticinzamelpunt). Een kleine drempel voor
mijn milieuvriendelijkgedrag derhalve.

Het is een vies klusje als je, zoals ik, het gebruikte glas niet eerst omspoelt. Na deponeren zit ik onder de mosterd, jam of sambal. Voorts resteert een stinkende vuilniszak.
Wat dat betreft is mijn inzameling van plastic een frisser gebeuren. Eerst alles in het plastic tasje proppen, en als die vol is mieter ik de tas met inhoud in de container. Maar elke keer zo'n tasje van de bieb meenemen (en dus niet hergebruiken) is in feite ook milieuonvriendelijk.

Maar goed, ik voldoe aan mijn burgerplicht. Maar als het zover komt dat ook vlees (waren) verpakkingen in bakken gedeponeerd dienen te worden haak ik af. Ik heb toch liever geen maden aan mijn vingers..

No comments: